Patienters upplevelser av omvårdnad på akutmottagningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Akutmottagningar är enheter avsedda för patienter i akuta skeden. Med hjälp av triagering kan prioritering av de mest akuta fallen ske. Långa väntetider förekommer ofta på akutmottagningar. Sjuksköterskan har en ledande roll i att säkerställa patientsäkerheten och arbetar utifrån olika etiska koder. Viktiga komponenter för att utföra snabb, effektiv och god omvårdnad är gott bemötande, tydlig kommunikation samt information till både patienter och annan vårdpersonal. Syfte: Syftet var att belysa patienters upplevelser av omvårdnad på akutmottagningar. Resultat: Resultatet redovisades i tre olika teman: Upplevelsen av kommunikation och information, upplevelsen av bemötandet och upplevelsen av vårdmiljön.  Metod: Denna litteraturöversikt utfördes med tio vetenskapliga artiklar, både av kvalitativ och kvantitativ metod. Datainsamling genomfördes genom databaserna Cinahl Complete och PubMed. Genom analysering av artiklarnas innehåll kunde teman skapas.  Slutsats: En del patienter upplever vårdlidande på akutmottagningarna, speciellt i väntan på vård och väntan på information från vårdpersonalen. Patienter som blivit bemötta på ett respektfullt sätt har generellt bättre upplevelser. Patienter som blivit bemötta respektlöst, inte fått hjälp eller information har generellt sämre upplevelser. Upplevelserna blir mer negativa när akutmottagningar har en bristande vårdmiljö och mindre resurser eller bemanning. Patienterna har ett behov av mer information, kommunikation och stöd från sjuksköterskorna för att minska deras sjukdomslidande. God omvårdnad minskar sjukdomslidandet och risken för vårdlidande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)