Betydelse av pedagogiska utredningar i praktiken : -fallstudie på en grundskola

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

Sammanfattning: Sammanfattning/Abstract Haraldson, Rebecca & Mahrberg, Therése (2022). Betydelse av pedagogiska utredningar i praktiken- en fallstudie på en grundskola. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp.    Förväntat kunskapsbidrag Förhoppningen är att studien ska synliggöra huruvida pedagogiska utredningar fyller den funktion som den syftar till gällande elever i behov av särskilt stöd.    Syfte och frågeställningar Syftet med examensarbetet är att belysa olika aktörers uppfattning av den pedagogiska utredningens betydelse i praktiken.   ·       Hur används den pedagogiska utredningen för elever i behov av särskilt stöd? ·       Vilka upplevelser av samverkan rörande pedagogiska utredningar har olika aktörer? ·       Vilka möjligheter och hinder framkommer? Teori Studien utgår från systemteori och professionsteori samt samverkan och kommunikativt relationsinriktat perspektiv. Systemteorin används för att förstå inre och yttre styrning i skolans vardagsarbete, samt gränser mellan olika nivåer och roller i systemet.  För att förstå roll - och förväntanskulturen mellan professionerna används även professionsteorin. Samverkansperspektivet menar att man kan skapa en tydligare helhetssyn genom samverkan på olika nivåer, individ-, grupp- och organisationsnivå. Det kommunikativa relationsinriktade perspektivet belyser möjligheterna för kunskap och pedagogisk inkludering inom skolan vilket har sin grund i processerna delaktighet, kommunikation och lärande.   Metod Utifrån studiens syfte har kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförts. Studien har inspirerats av fenomenologin för att förstå deltagarnas livsvärld. En avgörande del i analysarbetet har varit de transkriberingar som genomförts av de inspelade intervjuerna. Syfte, frågeställningar, valda teorier och tidigare forskning har legat till grund för arbetet med analysen. Rektor på studerad skola samordnade urvalet som bestod av en specialpedagog, en speciallärare, fyra lärare och en biträdande rektor.   Resultat Resultatet visar att då både kompetens och ansvar för pedagogiska utredningar ligger hos specialpedagog och speciallärare minskar möjlighet för samsyn hos de aktörer som behöver finnas för elevens möjlighet till utveckling och lärande. Vidare visar resultatet att avsaknad eller brister kring samarbete till största del kan förklaras på organisationsnivå.   Specialpedagogiska implikationer Som specialpedagog är det av betydelse att ha ett helhetsperspektiv kring eleven och att vara en länk mellan olika aktörer som samarbetar kring eleven. För att möjliggöra elevens utveckling och lärande behöver riktlinjer och rutiner kring den pedagogiska utredningen vara tydliga för alla aktörer, framförallt då den utgör en stor del av specialpedagogens uppdrag. Genom att arbeta främjande och förebyggande tillsammans med olika aktörer kan specialpedagogen vara ett stöd för att säkerställa att rätt stöd och insatser ges en elev.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)