Förebygga, hantera, hjälpa, stoppa

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med vår undersökning har varit att studera medvetenheten om, och arbetet med, konflikthantering igymnasieskolor. Våra frågeställningar har handlat om vilken medvetenhet som finns om konflikter ochkonflikthantering i skolan och hur konflikthantering praktiskt går till i skolan. För att genomföra vårundersökning har vi intervjuat fyra lärare och fyra rektorer på fyra större gymnasieskolor. Varje intervju tog igenomsnitt 30 minuter. Vi har utgått ifrån en konflikthanteringsmodell som är utformad av Richard Cohen(005). Modellen är i form av en pyramid och är vad Cohen kallar ” det ideala systemet för konflikthantering”(vår översättning från engelskan). Vi har fått information till vår undersökning genom att intervjua lärare ochrektorer i skolorna och dessutom läst litteratur där pedagoger och forskare pratar om konflikthantering. Vi harlärt oss mycket om konflikter och konflikthantering, kunskaper vi tror kommer att vara oss till nytta i vårt arbetesom lärare. Efter att vi har genomfört vår undersökning har vi kommit till slutsatsen att en mer medvetenhantering av konflikter på skolorna skulle kunna förbättra skolklimatet och förbereda eleverna för deras framtidayrkesliv och plats i samhället. Även om vi funnit att det finns en viss medvetenhet hos rektorer och lärare omkonflikter och konflikthantering, skulle man kunna komma längre genom att verkligen utnyttja potentialen ikonstruktiv konflikthantering. Detta skulle man kunna uppnå genom att införa konflikthantering ilärarutbildningen, samt arbeta medvetet på skolorna med konflikthantering på de olika nivåerna i Cohenspyramid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)