Kreativitet och brainstorming : En kvalitativ studie om UX-designers perspektiv och erfarenheter kring elektronisk brainstorming

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Författare: Mathias Magnusson; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: När designers ska komma på innovativa lösningar för en ny eller befintlig produkt utgår de från designcykeln. En vanligt tillvägagångssätt för idégenereringen är brainstorming eftersom metoden hjälper designers att konkretisera idéer och sätter tydliga ramar för hur idéskapandet ska gå till. I den här rapporten undersöks UX-designers perspektiv och erfarenheter av att använda digitala verktyg i samband med brainstormingen. Det undersöks även hur designers inom MDI (människa-dator-interaktion) kan gå från idé till konkret design och hur metaforer kan användas för att representera relationen mellan användare och teknik. Metaforer härstammar från lingvistiken och har i tusentals år varit ett sätt för människor att förmedla ett koncept med andra ord, men det är också ett användbart- och kraftfullt verktyg för designers. I bakgrunden har en fördjupning gjorts i designcykeln, brainstorming, metaforer och metoder som används för idégenerering. Litteratursökningen visade att forskare har argumenterat sedan 1980-talet för att brainstorming skulle gynnas av att övergå till ett digitalt utförande, men att traditionell brainstorming fortfarande är den vanligaste metoden för idégenerering. Problempreciseringen syftar därför till att identifiera vilka för- och nackdelar UX-designers ser med att utföra brainstorming i digitala miljöer. Med en huvudsaklig kvalitativ ansats, uppdelad i intervjuer och enkäter, samlades data in för att identifiera teman och mönster vilket genererade tre fördelar respektive tre nackdelar med att utföra brainstorming i digitala verktyg. Resultatet visade att UX-designers upplever att skissandet är etthinder med elektronisk brainstorming (EBS) och att kommunikationen är svårare när man inte sitter på samma plats. Däremot ansåg designers att dokumentationen och ramverket för hur en brainstorming ska gå till är tydligare vid EBS. Avslutningsvis sätts studien i ett större vetenskapligt sammanhang och förslag på hur framtida forskning kring brainstorming borde undersöka hur skissande i digitala miljöer kan effektiveras samt hur scenarier kan bli en naturlig del av EBS.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)