Naturentusiasters tankar och upplevelser kring naturens påverkan på välbefinnandet : Ett bidrag att använda i skolan?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka naturentusiasters syn på naturens hälsofrämjande effekter på människans välbefinnande.  Forskningsfrågor: 1. Vilken roll har människans relation till natur för upplevt välbefinnande? 2. Vilka är de potentiella hälsoeffekterna av vistelser i naturen? Tanken är också att få en djupare förståelse för hur naturens hälsofrämjande effekter kan användas i en skolkontext. Studien tar avstamp i den fenomenologiska inriktningen med fokus på fenomenens essens. Det empiriska materialet består av semistrukturerade intervjuer som genomfördes i form av walk-and-talks utomhus. Intervjupersonerna var naturentusiaster som studerar ett masterprogram med inriktning på friluftsliv. För analysen användes tematisk analys för att fånga upp de teman som var gemensamt för intervjupersonerna.  Resultaten visar att intervjupersonernas tidiga upplevelser av naturen var i sällskap med deras föräldrar och med tiden blev något de gjorde på egen hand. Intervjupersonerna nämner även att olika landskap i naturen ger olika känslor av välbefinnande. Naturen används för att reducera stress (till exempel från teknologi) och för att komma bort från samhället i största allmänhet. Den används även för att finna sig själv genom självförstärkning.  Slutsatsen blir att det krävs en relation till naturen för dess hälsofrämjande effekter på välbefinnandet, där tidig exponering till naturupplevelser kan bidra med att säkerställa en god naturrelation även senare i livet. Slutsatsen bör dock inte generaliseras för stort, utan blir den sanning som råder för den grupp som undersökts.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)