Sökning: "Bränsleekonomi"

Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade ordet Bränsleekonomi.

  1. 11. Miljövänligare dieselmotorer : En studie om vilka tekniska lösningar dieselmotorutvecklande företag använder för att bemöta existerande och framtida miljökrav

    Kandidat-uppsats, KTH/Industriell produktion

    Författare :Claes Eriksson; Linus Lindström; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Utgångspunkten i denna uppsats är att miljömedvetenheten i världen har ökat vilket har fått många företag att tvingas anpassa sin produktion efter de nya lagkrav som uppkommit. En av de tuffast påverkade branscherna är fordonsindustrin där motorproducenterna pressas till att reducera utsläppsnivåerna av framtagna motorer till en bråkdel av vad de tidigare varit. LÄS MER

  2. 12. An engine start/stop strategy for a hybrid city bus

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Robin Rockström; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The heavy vehicle industry is constantly trying to improve fuel economy, reduce emissions and noise. The introduction of hybrid technology offers the possibility to take a big step forward in this area. One feature that the hybridization provides is to automatically turn off the combustion engine when it is not needed. LÄS MER

  3. 13. Förlustsänkning i drivlina : En simuleringsmodell av hjulaxel till anläggningsmaskiner

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Martin Algotsson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med ökad fokus på miljöpåverkan och bränsleekonomi vill Volvo Construction Equipment öka verkningsgraden på sina anläggningsmaskiner. På avdelningen för drivlineutveckling jobbar man bland annat med att sänka förlusterna i växellåda och hjulaxel på hjullastare och dumper. LÄS MER

  4. 14. Utveckling av ett hjälpmedel för träning och utvärdering av förare av tunga fordon

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Erik Bråkenhielm; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this master thesis is to evaluate how internal vehicle information in Scania buses and trucks can be used for evaluation of driver performance regarding fuel economy, vehicle wear, traffic safety, emissions and cargo damage. To some extent it was examined whether this information could be used for training the driver to a better driving style. LÄS MER