Arbete med CSR – En självklarhet? : Varför aktiebolag och ekonomiska föreningar väljer att arbeta med CSR samt hur de tillämpar kommunikationsmedel

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Handelshögskolan

Författare: Matilda Karlsson; Josefine Svensson; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Allt fler bolag väljer att fokusera på CSR och hållbarhet. Parallellt med detta skapar sig samtidigt samhället en ökad kunskap inom området. Detta gör det aktuellt att undersöka och skapa en förståelse för varför bolag väljer att lägga resurser på CSR och hållbarhet och hur detta kan kommuniceras på så lämpligt sätt som möjligt från bolag till intressent.   Syftet med studien är att förklara varför aktiebolag och ekonomiska föreningar arbetar med CSR, samt skapa förståelse för hur bolagen använder sig av olika kommunikationsvägar för att kommunicera sitt arbete till olika intressentgrupper. För att besvara detta syfte har en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer använts. Respondenterna har representerat aktiebolag och ekonomiska föreningar med olika storlek och inom olika branscher. Intervjuerna har genomförts via telefon, Skype eller genom personligt möte. Det har i intervjuerna framkommit att det existerar en rad olika anledningar till varför bolagen arbetar med CSR. Vidare ses att anledningarna till viss del skiljer sig åt beroende på bolagsform. Empirin som framkommit har sammanställts och analyserats tillsammans med en teoretisk bakgrund.   Vissa respondenter anger att en anledning till att de arbetar med CSR kan vara för att efterlikna andra. Dock påstås detta inte vara den främsta orsaken till valet att arbeta med CSR. Detta bör istället ses som ett sätt att kunna konkurrensutsätta sin egen verksamhet för att säkerställa att bolaget inte hamnar efter i utvecklingen. Vad gäller kommunikationen till intressenterna sker den till stor del via hållbarhetsredovisningar, men även kommunikationskanaler inom media som Facebook, Instagram liksom hemsidor är vanligt förekommande kommunikationskanaler. Ur studien kan istället urskiljas att den främsta anledningen för CSR-arbete, hos båda bolagsformerna, är att vinna acceptans hos respektive intressentgrupp. Med intressentgrupp menas exempelvis ägare, kunder, leverantörer och medlemmar. Detta visar på att kraven från intressenterna är en betydande faktor i valet av att arbeta med CSR.    Den empiriska och teoretiska bakgrunden i studien har slutligen sammanställts i en slutsats, där bland annat aktiebolags arbete med CSR jämförs med hur flertalet ekonomiska föreningar anger att de förhåller sig till CSR. Skillnaden mellan bolagsformernas CSR-arbete är att ekonomiska föreningen i grunden är byggd på ett socialt ansvar och socialt intresse medan aktiebolaget bedriver CSR vid sidan om sin affärsidé. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)