Etisk bedömning under risk : En kvantitativ studie kring gruppers och individers bedömning av ett etiskt hjälpdilemma

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Gävle/Besluts-, risk- och policyanalys

Författare: Rebecca Tapper; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Att fatta etiska beslut kan innebära ett flertal svårigheter såsom motsägande målsättningar kring maximerande av effektivitet eller maximering av rättvisa. Denna kvantitativa enkätstudie syftade till att undersöka ifall grupper och individer skiljer sig åt vid etiska bedömningar under risk. Studien var uppbyggd kring ett fiktivt hjälpdilemma där två patienter behövde medicinsk hjälp. Studien bestod av två delar med två snarlika hjälpdilemman där åldern var största skillnaden (barn vs. vuxna). Den första delen jämförde gruppers kontra enskilda individers etiska bedömningar under risk. Del två jämförde individers etiska bedömning under risk beroende av barnpatienters ålder. Deltagarna i studien behövde först prioritera vilken patient som förstskulle få hjälp. I en uppföljningsfråga tillkom en riskfaktor, i form av att en av patienterna (den högst prioriterade) hade en låg sannolikhet att få en lyckad operation. Deltagarna skulle därefter bedöma hur stor sannolikhet för en lyckad operation den andra patienten behövde ha för att de skulle ge den patienten hjälp först. Totalt deltog 99st elever (ålder 18–19 år) från fem olika klasser i årskurs 3 på ekonomiprogrammet på en gymnasieskola i Västsverige. Resultatet visade en icke-signifikantskillnad avseende etisk bedömning under risk mellan individuella beslutsfattare och beslutsfattare i grupp. Det syns inte heller någon skillnad mellan etisk bedömning beroende på patienternas ålder (avseende bedömning mellan två barn). Som förväntat kunde man dock se en tydlig etisk grundprincip kring att patienter som är barn får hjälp innan patienter som är vuxna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)