Pedagogen och leken i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Maral Mousapour; Anna Sörlin Fransson; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte: Att undersöka pedagogers förhållningssätt och på vilka sätt de ser på sin egendelaktighet till barns lek i i Reggio Emilia förskolor.Frågeställningar: 1. På vilket sätt ser pedagogerna sin egen delaktighet i leken? . Vilka förhållningssätt har pedagoger när det gäller lekens betydelse i förskolan? 3. Vilka faktorer påverkar dessa förhållningssätt? 4. På vilket sätt definierar pedagogerna lek i förskolan?Metod och material: Vi har valt att i denna studie använda oss av kvantitativaenkätundersökningar. Varför vi valde denna metod berodde på att vi ville nå ut till ett såbrett urval som möjligt för att underlätta analysen av resultaten. Enkäterna lämnades efterklartecken från rektorerna personligen av oss till de tre Reggio Emilia förskolor som vivalt ut, allt som allt lämnades 57 enkäter ut. I analysen jämförde vi svaren frånpedagogerna, utifrån den Reggio Emilia filosofi som präglade förskolorna.Resultat: Resultatet visar att pedagoger att önskan till deltagande i lek finns, menmöjligheten i verkligheten är få. Pedagogers varierande förhållningssätt skapar obalans isynssättet till deltagande i leken och dess betydelse.Betydelse för läraryrket: Genom denna studie vill vi belysa pedagogers förhållningssättkring sitt eget deltagande i lek. Detta deltagande speglar många aspekter hos pedagogensåsom barnsyn, egna erfarenheter, kunskapen om lek som lärande, koppling tillstyrdokumenten, lek som begrepp o.s.v. Därför är det väsentligt att belysa denna fråga, dåleken har, och skall ha, stor betydelse för förskolans verksamhet då barn lär genom lek.Pedagogens vägledning, synsätt och reflektion kring lek som lärande är värt att analyseraoch utveckla vidare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)