Atmosfärsskapande bildstrategier i Zaras e-handel

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

Sammanfattning: Fokus för denna uppsats är att studera hur Zara arbetar i sin svenska e-handel för att skapa atmosfär och upplevelse av materialitet genom bild för att väcka emotionellt engagemang. Mitt metodiska ramverk består av två delar, där en tar avstamp i en fenomenologisk utgångspunkt och den andra delen är kompositionsanalys. Gernot Böhmes och Rachel Hanns begrepp atmosfär, assemblage, othering samt worlding bygger den första delens struktur. I den andra är Gunther Kress och Theo van Leeuwens ideationella, interpersonella och textuella metafunktioner min struktur. Jag konstaterar i min studie att Zara använder sig av normbrytande och världsskapande interventioner som speglar mina minnen och kroppsliga normer, något som gör förutsättning för att affektiv atmosfär skall förankras och att haptisk visualitet infinner sig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)