Lära för livet - ansvar och samspel i klassrummet

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Susanne Westerberg; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Anledningen till valet av denna inriktning var att jag upplevt under mina studier och den verksamhetsförlagdautbildningen att gruppens sociala sammanhang har stor betydelse för hur lärandet ser ut och utvecklar. Avsiktenhar varit att öka medvetenheten av vilka beståndsdelar i lektionsupplägg som utvecklar ett samspelande ochkreativt klimat för både elever som individer och grupp. Metoden jag använt har varit att utforska detta områdegenom att varva gestaltande arbete, litteraturstudier och reflektioner i lärsituationer. Med hjälp av deninformationen har jag gjort en deskriptiv innehållsanalys av mina egna erfarenheter i processen som har beståttav dokumentation i form av blogg, foto, bilder och dagboksform på papper. Inspiration har jag framförallt hämtatifrån min omgivning, boken: Alla kungens hästar av Emelie Cajsdotter och en doktorsavhandling omklassrummets relationsetik av Anders Holmgren.I gestaltningsarbetet var målsättningen också att hitta fler sätt att uttrycka mig på som passar min personlighetoch som kan vara användbara för både min egen utveckling och i skolan, framförallt var min intention attförsöka hitta ett avslappnat sätt att förhålla mig till gestaltningen. Frågeställningar som jag har försökt få svar påhar varit:• Vilka förutsättningar behöver utvecklas för att gruppen/ klassens sociala funktion skall bidra till positivtoch kreativt lärande?• Hur viktig är gruppen och den sociala ordningen för individens meningsskapande, för eleverna, förmig?• Går det att urskilja vilka komponenter som behöver ingå i sammanhanget? 1  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)