Betygen och motivationen : En kvalitativ studie för att synliggöra elevers upplevelser om hur betyg påverkar deras motivation

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Författare: Max Ljungblom; [2022]

Nyckelord: Betyg; motivation.;

Sammanfattning: Betyg och betygens syfte är föremål för en ständig debatt. Enligt vetenskapsrådet så har betyg tre syften: att fungera som urval för högre studier, att ge en bild av en elevs kunskap och att främja motivation. Den här studien fokuserade på det tredje syftet: att främja motivation. Syftet med den här kvalitativa studien var att undersöka hur elever som gick vårterminen i årskurs 6 upplevde att få betyg och hur det påverkade deras motivation. Studien undersökte även skillnader i uppfattningar mellan låg-och högpresterande elever på 3 skolor med olika förutsättningar. Det empiriska materialet samlades in med semistrukturerade intervjuer där 18 deltagare från 3 skolor deltog. Resultatet i studien visade att eleverna upplevde betyg som något viktigt och ständigt närvarande och att betygens påverkan på motivationen kan kopplas till elevernas bild av vad betygen skulle leda till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)