Service design för ömsesidigt värdeskapande i kravfångst

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Sammanfattning: Trots att användarmedverkan borde vara ”best practice” för att skapa ömsesidigt värde för både beställare och användare inom kravfångst är detta inte fallet. Eftersom Service Design betraktas vara bra för ömsesidigt värdeskapande undersöker rapporten vilka tre Service Designverktyg som kan vara ett alternativ för att fånga krav som speglar ömsesidigt värde. Genom en litteraturstudie visar rapporten att Customer journey maps, personas och shadowing är de tre vanligaste verktygen; av dessa tre anser systemutvecklare att Customer journey maps lämpar sig bäst för kravfångst på grund av förmågan att belysa problem hos både användare och beställare. Detta verktyg tillämpas tillsammans med serviceleverantör och användare i tre workshops och utifrån dessa redogörs egna praktiska erfarenheter och hur dessa upplevdes av deltagande serviceleverantör och användare. Rapporten visar att Customer journey maps är ett bra alternativ för ömsesidigt värdeskapande inom kravfångst och att shadowing och personas fokuserar mer på användaren än beställaren av ett system.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)