Ökar låsbara duschbås tryggheten för elever? : En kvantitativ enkätstudie om skolans omklädningsrum för elever i åk 9

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Författare: Rami Sulaiman; Ramandip Soni; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och hypoteser Syftet med denna studie var att undersöka eventuella skillnader i elevers upplevda trygghet i skolor med låsbara duschbås i jämförelse med skolor utan låsbara duschbås i omklädningsrummet. Studien syftade även till att undersöka ifall låsbara duschbås leder till att elever duschar i högre utsträckning i jämförelse med elever utan låsbara duschbås. Studien innehöll tre hypoteser som är: - Elever som går i skolor med låsbara duschbås anger i större utsträckning än elever som går i skolor utan duschbås att de duschar efter skolidrotten - Elever som går i skolor med låsbara duschbås rapporterar en högre upplevd trygghet i omklädningsrummet än elever i skolor utan låsbara duschbås - Det föreligger ingen skillnad mellan flickor och pojkar avseende upplevd trygghet be-roende på låsbara duschbås Metod Studien genomfördes med kvantitativ metod där datainsamlingen skedde genom enkäter med 158 elever i årskurs 9 i fyra olika grundskolor. Två av dessa skolor hade låsbara duschbås i omklädningsrummet och två skolor hade inte det. Datamaterialet analyserades med deskriptiv och analytisk statistik i statistikprogrammet Jamovi. Resultat Hypotes 1: Resultaten visar att elever med låsbara duschbås duschar i högre utsträckning ef-ter idrottslektioner i jämförelse med elever utan låsbara duschbås. Hypotes 2: Resultaten visar att elever rapporterar in högre upplevd trygghet i fyra trygghets-variabler i skolor med låsbara duschbås i jämförelse med skolor utan låsbara duschbås. Hypotes 3 : Resultaten visar att flickor och pojkar ökar tryggheten i lika stor utsträckning med låsbara duschbås. Slutsats Elever i årskurs 9 duschar i högre utsträckning i omklädningsrum med låsbara duschbås samt upplever större trygghet i omklädningsrummet i jämförelse med elever i skolor utan låsbara duschbås. Tryggheten ökar för både flickor och pojkar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)