Bedömning i ritningsläsning och skiss- och ritteknik : En kvalitativ studie om lärares egna utsagor om sin bedömning i arbetsområdet ritningsläsning och skiss och ritteknik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Författare: Kim Wang; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna uppsats har som syfte att undersöka tekniklärares uppfattningar om deras egen bedömning i ritningsläsning och skiss och ritteknik samt att undersöka vilka CAD- program de tillfrågade lärarna använder sig av i ritningsläsning och skiss och ritteknik. Dessutom syftar studien till att undersöka vad de tillfrågade lärarna anser är typiskt för bedömning av förmågor som motsvarar betygen E, C och A i det aktuella arbetsområdet i kursen teknik 1 för gymnasieskolan. Författaren har i uppsatsen använt sig av en kvalitativ metod. Datainsamlingsmetoden för denna uppsats är semistrukturerade intervjuer och totalt har fem informanter deltagit i studien. Vidare har data analyserats tematiskt för att i sin tur kunna besvara uppsatsens frågeställningar. Studiens resultat visar att de tillfrågade lärarna anser att det är viktigt att bedömningen i första hand bör ta avstamp i att definiera vad för och hur väl eleven besitter en viss förmåga för att kunna erhålla de respektive betygen. Det är därför viktigt för bedömaren att innan examinationstillfället sätta upp tydliga riktlinjer för vad som ska bedömas inför sin bedömning. Vidare visar studien att lärares upplevda trygghet i den egna bedömningen är beroende av lärarens utbildning och erfarenhet. Gällande bedömningens likvärdighet, anser lärarna att det saknas stöd för rikstäckande likvärdighet för bedömning i kursen teknik 1 och de menar att de bör få tid till att nätverka med andra tekniklärare (t ex regionalt) för att främja en sådan likvärdighet. Vidare kan det även konstateras att informanterna oftast var eniga om vilka kriterier som krävs för betyget E i ritningsläsning och skiss och ritteknik. Men för att göra en bedömning för de högre betygsnivåerna menade informanterna att de istället för att enbart utgå från ämnesområdets betygskriterier måste se till de insamlade resultaten i helhet. Detta då det enligt de tillfrågade lärarna ofta är helheten som i slutändan avgör betygsnivån på dessa arbeten. Då Skolverkets kursplan explicit beskrivit att eleven även ska kunna göra tekniska ritningar i ett CAD-program, har bedömningen i CAD också granskats. Även här var informanterna överens om kriterierna för betyget E. Deras åsikter var däremot delade kring kriterierna för betyget C och A.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)