Sökning: "Adam Berglund"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Adam Berglund.

  1. 1. Speciallärares perspektiv på samverkan kring läs- och skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Berglund; Hajdi Adam; [2023]
    Nyckelord :Samverkan; särskilt stöd; läs- och skrivundervisning; yrkesroll; påverkansfaktorer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att öka kunskapen kring speciallärares uppfattning om och erfarenheter av samverkan mellan speciallärare och lärare i läs- och skrivundervisningen samt identifiera påverkningsfaktorer för samverkan. Studien hade en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer där tio speciallärare verksamma på olika grundskolor i två olika kommuner deltog. LÄS MER

  2. 2. Att krama ett barn – En kvalitativ studie om socialsekreterares språkliga praktiker genom dokumentation

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Adam Berglund; [2020]
    Nyckelord :umgängesstöd; dokumentation i socialt arbete; språklig praktik; social praktik; maktrelationer; dominansförhållanden; diskursanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka och analysera socialsekreterares språkliga praktik genom dokumentation. Socialsekreterarna i den undersökta verksamheten ger råd och stöd till barn och föräldrar i samband med umgängen. LÄS MER

  3. 3. Spelifiering : - En intervjustudie om elevers uppfattningar om en spelifierad multiplikationsundervisning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Adam Berglund; Filip Lann; [2019]
    Nyckelord :Spelifiering; Motivation; Spelbaserat lärande; Tabellundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genom en intervjubaserad empirisk undersökning undersöka elever i årkurs 6 uppfattningar om en spelifierad undervisning inom det matematiska området tabellundervisning. Studien undersöker även om spelifiering kan ha en betydelse för elevers inre respektive yttre motivation. LÄS MER

  4. 4. Tal i bråkform – olika årskursers kunskapsnorm : En studie om mellanstadieelevers olika kunskaper inom bråkräkning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Adam Berglund; Oscar Karlsson; Lucas Rickardsson; [2019]
    Nyckelord :Mathematics; fractions; mathematics didactics; elmementary school; Matematik; bråkräkning; bråkform; matematikdidaktik; grundskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genom ett frågeformulär undersöka elevers kunskaper inom det matematiska området tal i bråkform. Vidare ämnar studien undersöka vad som särskiljer elevers kunskaper i årskurs 4, 5 och 6. Frågeformuläret är konstruerat utefter Blooms reviderade taxonomi och utförs i en årskurs 4, 5 och 6. LÄS MER

  5. 5. "Jag faller inte till föga" - En interaktionistisk studie av hur motstånd ageras av socialsekreterare inom socialtjänsten

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Johan Olsson; Adam Berglund; [2018]
    Nyckelord :agerande; etnografi; organisation; makt; motstånd; socialt arbete; symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Uppsatsens målsättning har varit att undersöka hur motstånd kan ses och förstås som en del av den vardagliga interaktionen mellan socialsekreterare inomorganisatoriskt. Metodologiskt har uppsatsen utgått från etnografi och inkluderar deltagande observationer och öppet tematiska intervjuer. LÄS MER