Sökning: "Mathematics"
Visar resultat 1 - 5 av 3253 uppsatser innehållade ordet Mathematics.
1. Elevers begreppsbilder inom matematiska bråk : Vilka begreppsbilder har elever och när används de?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : När en person ser en skiftnyckel är det inte säkert att personen ser något som är bra att ha när man ska skruva en mutter. Beroende på vad personen vanligtvis använder skiftnyckeln till och vilket problem som personen just då står inför kommer personen att se olika saker. LÄS MER
2. Arabisktalande elevers användning av språkliga resurser i matematikämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I tidigare forskningslitteratur behandlas flerspråkighet som en resurs utifrån olika perspektiv i matematikklassrummet. Många studier förespråkar användningen av elevernas alla språkliga resurser i undervisningen, för att främja kunskaps- och identitetsutveckling. LÄS MER
3. Multimodalitet i matematikundervisning : en kunskapsöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Vi vill med denna kunskapsöversikt ta reda på hur matematikundervisning bortom boken kan bedrivas baserad på aktuell forskning. Denna kunskapsöversikt handlar om hur forskningen kring multimodalitet i matematikundervisning ser ut. Syftet är att beskriva vad som kännetecknar forskning inom ovanstående arena. LÄS MER
4. Elevers motivation till matematikämnet : En systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA); Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie har som syfte att ta reda på vad tidigare forskning skriver om elevers motivation med koppling till matematikundervisning, samt vilka yttre och inre faktorer elever främst motiveras av inom matematikämnet. Med hjälp av studiens resultat får vi som lärare i de tidigare skolåren verktyg för att motivera så många elever som möjligt i matematikämnet. LÄS MER
5. Det jag inte såg tidigare, ser jag nu! : En aktionsforskningsstudie om hur läraren främjar och begränsar elevers förståelse av tal i matematikämnet
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med aktionsforskningsstudien är att förbättra elevernas taluppfattning genom att ta reda på vad i min undervisning som främjar/begränsar eleverna i att utveckla sin taluppfattning. Jag hade uppmärksammat att flera av mina elever i årskurs 3 inte hade förmågan att lösa uppgifter där tal skulle placeras ut på en tallinje. LÄS MER
