Vad händer med de överviktiga barnen? : en kvalitativ intervjustudie om skolans roll när det gäller barn med övervikt och fetma

Detta är en Kandidat-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Frida Jonsson; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka skolans arbete när det gäller övervikt och fetma hos barn. Frågställningarna som skulle uppfylla syftet var: - Vilka riktlinjer har skolan och skolsköterskan för hälsoarbetet i skolan? - Vad finns det för förebyggande insatser kring övervikt i skolan? - Vilka insatser görs vid upptäckt av fetma och övervikt, vilka är inblandade i arbetet? - Vilka resurser har skolsköterskan i arbetet med övervikt? Metod Studien bestod av en textanalys och halvstrukturerade intervjuer med sex skolsköterskor, tre stycken i Stockholm och tre i Norrköping. Urvalskriteriet för skolsköterskorna var att de skulle arbetat som skolsköterska i 4-6 år och arbetat på en skola med minst 300 elever. Skolan skulle vara från förskolan och uppåt. För att analysera resultatet användes frågeställningarna och ramfaktorteorin. Textanalysen byggde på styrdokument från respektive stad som ger riktlinjer för hur skolhälsan ska arbeta med övervikt/fetma hos barn. Resultat Resultatet från textanalysen av styrdokumentet visade att det finns riktlinjer som skolhälsan ska följa. Kommunerna i studien följde dessa riktlinjer och hade olika metoder för hur de arbetade med övervikt. Skolsköterskorna arbetade förbyggande i skolan genom att använda sig av hälsokontroller och informera om kost och fysisk aktivitet. Alla skolsköterskor arbetade under Hälso- och sjukvårdslagen. Majoriteten av skolsköterskorna arbetade lika men hade olika hälsosamtal. Skolsköterskan hade samarbeten med olika aktörer både inom och utanför skolan. Det var alltifrån lärare som observerade på lunchen, idrottslärare som hade extra lektioner samt remisser till hälsocenter och dietister. Det viktigaste samarbete skolsköterskan hade var med föräldrarna. Detta kunde skilja sig åt och fungerade olika. Skolsköterskorna ansåg att detta samarbete måste fungera bra för att ett hälsofrämjande arbete skulle kunna göras. I arbetet med barn som redan var överviktiga gjorde skolsköterskorna olika insatser. Det kunde vara att prata om kost och fysisk aktivitet och remittera till dietister. Utmärkande var att skolsköterskorna hade tidsbrist och resurserna för ett hälsofrämjande arbete var undermåliga. Slutsats Som slutsats arbetar skolsköterskorna mycket med övervikt och fetma och arbetet ser mestadels lika ut hos dem. Resurser är det som brister och tiden räcker inte till för att göra ett hälsofrämjande arbete. Allt detta beror på ramfaktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)