Dator eller ordbok? : En studie om datorer som ett hjälpmedel i undervisningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Författare: Ida Jönsson; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att jämföra inlärning med hjälp av dator gentemot inlärning med hjälp av ordbok. Två klasser på samma gymnasieskola och samma program, har blivit testade på ordförståelse. Under en lektion fick klass A använda sig av datorer medan klass B fick använda ordböcker. Nästa lektion fick klass A använda ordböcker och klass B datorer. Varje lektion bestod av 20 ord att lära in. Eleverna utförde ett test innan själva lektionstillfällena, ett efter lektionerna samt ett minnestest fyra veckor efter. Testen har sedan rättats, och resultaten har jämförts för att visa hur många ord varje elev lärt sig under lektionens gång, samt hur många de kommer ihåg fyra veckor senare. Anledningen till att jag genomförde två lektioner per klass var att se om det var datorerna/ordböckerna som resulterade i bättre resultat, eller om det berodde på klassens allmänna kunskapsnivå. Vilket ger egentligen bäst resultat, att använda datorn eller att använda böcker?   Tidigare forskning har använts för att ge en bild av hur det sett ut tidigare i skolan, samt för att redogöra för hur elever och lärare i dagens skola upplever införandet av datorer i undervisningen.   Testen omfattar såväl stavning som betydelse av 20 ord, slumpmässigt utvalda av mig. Jag läste orden och eleverna skrev ner hur de trodde att de stavades, och sedan fick de välja rätt betydelse av orden från 3 olika alternativ per ord. Efter att ha studerat resultaten från testen efter lektionerna och jämfört dem med minnestesten som eleverna tog fyra veckor senare, visade det sig att de elever som använt sig av böcker minns fler ord än de som använt datorer. Under själva lektionerna var resultaten jämbördiga, eleverna med datorer lärde sig lika många ord som de som använde ordböcker. Men det är trots allt den långsiktiga effekten som vi som lärare eftersöker. Under en av lektionerna hade eleverna med datorer glömt bort 81 ord efter fyra veckor, medan eleverna med ordböcker hade glömt 3 ord, i hela klassen. Detta visar tydligt på att ordböcker verkligen hjälper eleverna att lagra kunskaperna i långtidsminnet, både gällande stavning och betydelse av orden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)