Organisationers etiska hantering av kunddata: integritet, samtycke, säkerhet, förtroende och ansvar : En kvalitativ studie om hur organisationer tillämpar etiska förhållningssätt vid hantering av kunddata

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

Sammanfattning: Allt fler organisationer är beroende av kunddata för att kunna leverera sina tjänster. Med den ökade insamlingen av personlig kunddata uppkommer etiska utmaningar för organisationer. Enligt tidigare forskning ställs högre krav på hur organisationer hanterar kunddata idag. Syftet med studien var att undersöka vilka etiska förhållningssätt som organisationers ställningstaganden bygger på och hur etiska utmaningar hanteras vid användning av personlig kunddata. En kvalitativ ansats användes för studien och semistrukturerade intervjuer genomfördes för insamling av empiri för att kunna besvara frågeställningen. I studien identifierades med en litteraturstudie, etiska utmaningar som uppkommer med insamling av personlig kunddata: integritet, samtycke, säkerhet och förtroende. I studien har en tematisk analys utförts där en ny etisk utmaning framkom som var:ansvar. Studiens slutsats visar ett flertal tillfällen då organisationer tillämpar olika etiska förhållningssätt vid etiska utmaningar. Olika etiska förhållningssätt som studien analyserats från är konsekventialism, egoistisk konsekventialism, regelutilitarism och pliktetik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)