Sökning: "data collection and ethics"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden data collection and ethics.

  1. 1. AI i diagnostiseringsprocessen : En kvalitativ studie kring möjliga utmaningar med användandet av AI inom diagnostiseringsprocessen i sjukvården.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Amanda Ottosson; Elin Persson; [2024]
    Nyckelord :AI; AI- powered decision making; healthcare; working methods; competence development; ethics and AI; diagnostics and challenges; use of AI.;  AI; beslutsstöd; sjukvård; arbetssätt; kompetensutveckling; etik och AI; diagnostik samt utmaningar; användning av AI. ;

    Sammanfattning : Medellivslängden i Sverige har, under de senaste decennierna, ökat. Det leder till att sjukvårdsköerna och belastningen för vårdpersonalen förändras. Det i sin tur innebär att fortsatt utveckling av hälso- och sjukvård måste prioriteras. En viktig faktor för att kunna utveckla arbetssätten inom sjukvården är digitalisering. LÄS MER

  2. 2. AI inom banker : Befintliga AI implementeringar och etisk problematik inom banker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Almir Smrkovic; Muaaz Alsayed Ali; Albin Andersson; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; Automation; Bank; Ethics; Implementation; Innovation; Moral; Artificiell intelligens; Automatisering; Bank; Etik; Implementering; Innovation; Moral;

    Sammanfattning : Banker lägger historiskt sett mycket fokus på en stabil och säker utveckling av dess verksamhetsprocesser. Den teknologiska utvecklingen i samhället gör att det blir alltmer nödvändigt för banker att utveckla sina system för att möta denna förändring. LÄS MER

  3. 3. AI i praktiken : En kvalitativ studie om etiska implikationer

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ara Faraj; Martin Lucena Londoño; [2023]
    Nyckelord :AI; ethical implications; ethics; AI in practice; transparency; integrity; bias; ethic implications management.; AI; etiska implikationer; AI i praktiken; transparens; integritet; partiskhet; hantering av etiska implikationer.;

    Sammanfattning : De senaste åren har utveckling och hantering av AI i praktiken utvecklats exponentiellt i alla branscher för att effektivisera processer. Dessvärre medför AI etiska implikationer som måste hanteras på ett etiskt korrekt sätt. LÄS MER

  4. 4. Sanningen, hela sanningen, och inget annat än sanningen… eller? : Oärlighet inom rekrytering

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Harak Bedros; Mohammed Ali Abas; William Persson; [2023]
    Nyckelord :Social partiskhet; organisationskultur; etik; oärlighet; rekrytering;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Datum: [2023-05-31] Nivå: Kandidat i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Mohammed Ali Abas         Harak Bedros        William Persson                           (01/09/27)                       (01/04/23)               (01/05/13) Titel: Sanningen, hela sanningen, och inget annat än sanningen… eller? - Oärlighet inom rekrytering Handledare: Magnus Hoppe Nyckelord: Social partiskhet, organisationskultur, etik, oärlighet, rekrytering  Forskningsfråga: Hur påverkar oärliga rekryteringsprocesser organisationer och kan det vara acceptabelt att vara oärlig i rekryteringsprocesser?  Syfte: Syftet med studien är att utforska och få en bredare förståelse för hur oärlighet uppfattas i rekryteringsprocesser och på vilka sätt det påverkar organisationer. Metod: Studien klassas som en fallstudie med strukturerade intervjuer och en enkätundersökning som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 5. Do consumers trust it? : Exploring consumers trust in artificial intelligence personalization

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Ebba Viberg; Louise Halldén; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; personalization; Artificial Intelligence personalization; consumer trust; integrity; ethics; acceptance; marketing;

    Sammanfattning : Background: Artificial intelligence (AI) personalization approaches can increasingly be seen used in society today from businesses using it to analyze the behavior of their consumers to consumers using it to find for example jobs that match their persona. AI personalization delivers unique messages to an individual based on their previous data to improve the consumer experience. LÄS MER