Sökning: "data collection and ethics"
Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden data collection and ethics.
1. AI i diagnostiseringsprocessen : En kvalitativ studie kring möjliga utmaningar med användandet av AI inom diagnostiseringsprocessen i sjukvården.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologiSammanfattning : Medellivslängden i Sverige har, under de senaste decennierna, ökat. Det leder till att sjukvårdsköerna och belastningen för vårdpersonalen förändras. Det i sin tur innebär att fortsatt utveckling av hälso- och sjukvård måste prioriteras. En viktig faktor för att kunna utveckla arbetssätten inom sjukvården är digitalisering. LÄS MER
2. AI inom banker : Befintliga AI implementeringar och etisk problematik inom banker
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Banker lägger historiskt sett mycket fokus på en stabil och säker utveckling av dess verksamhetsprocesser. Den teknologiska utvecklingen i samhället gör att det blir alltmer nödvändigt för banker att utveckla sina system för att möta denna förändring. LÄS MER
3. AI i praktiken : En kvalitativ studie om etiska implikationer
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : De senaste åren har utveckling och hantering av AI i praktiken utvecklats exponentiellt i alla branscher för att effektivisera processer. Dessvärre medför AI etiska implikationer som måste hanteras på ett etiskt korrekt sätt. LÄS MER
4. Sanningen, hela sanningen, och inget annat än sanningen… eller? : Oärlighet inom rekrytering
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Sammanfattning: Datum: [2023-05-31] Nivå: Kandidat i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Mohammed Ali Abas Harak Bedros William Persson (01/09/27) (01/04/23) (01/05/13) Titel: Sanningen, hela sanningen, och inget annat än sanningen… eller? - Oärlighet inom rekrytering Handledare: Magnus Hoppe Nyckelord: Social partiskhet, organisationskultur, etik, oärlighet, rekrytering Forskningsfråga: Hur påverkar oärliga rekryteringsprocesser organisationer och kan det vara acceptabelt att vara oärlig i rekryteringsprocesser? Syfte: Syftet med studien är att utforska och få en bredare förståelse för hur oärlighet uppfattas i rekryteringsprocesser och på vilka sätt det påverkar organisationer. Metod: Studien klassas som en fallstudie med strukturerade intervjuer och en enkätundersökning som datainsamlingsmetod. LÄS MER
5. Do consumers trust it? : Exploring consumers trust in artificial intelligence personalization
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Background: Artificial intelligence (AI) personalization approaches can increasingly be seen used in society today from businesses using it to analyze the behavior of their consumers to consumers using it to find for example jobs that match their persona. AI personalization delivers unique messages to an individual based on their previous data to improve the consumer experience. LÄS MER