Sökning: "organisationskultur"
Visar resultat 1 - 5 av 1323 uppsatser innehållade ordet organisationskultur.
1. Kompetensbaserad rekrytering: det bästa alternativet? - En kvalitativ intervjustudie om hur rekryterare upplever effekterna av att använda kompetensbaserad metod
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Den svenska arbetsmarknaden är i ständig förändring, vilket leder till att nya kompetensbehov uppkommer. Genom att anställa nya personer kan kompetensbehov fyllas, samtidigt som dessa nytillkomna förmågor kan bidra med nya perspektiv till organisationen. LÄS MER
2. Personlighetsegenskaper och personlighetstester i organisationer
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Att anställa rätt är för organisationer vitalt. Att rekrytera fel person kan skada organisationers effektivitet och kultur samt leda till stora finansiella kostnader varför det är av intresse för organisationer att identifiera vilka personlighetsegenskaper kandidater besitter. LÄS MER
3. Styrverktyg i en decentraliserad organisation : En fallstudie på Scania Oskarshamn
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Bakgrund: En organisation kan vara uppbyggd på många olika sätt varav decentralisering är ett av dem. Ekonomistyrverktyg som används inom en organisation är cybernetisk styrning, administrativ styrning och kulturstyrning. Även Lean benämns som ett starkt styrverktyg för en organisation. LÄS MER
4. From Chaos to Cohesion, Identifying Inter-team Dependencies in Large-scale Agile Organisations : A case study of Volvo Cars
Master-uppsats, Linköpings universitet/Projekt, innovationer och entreprenörskapSammanfattning : Product development is more complex than ever. Industries all over the world face intensified competition, forcing firms to improve their innovation performance. This involves integrating software development to a greater extent. As an effort to cope with such progression, agile project management methodologies have been adopted. LÄS MER
5. "Det nya normala" - Vad innebär det egentligen? : Organisationskulturens förändring i och med hybridarbete
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Undersökningen är skriven för att få en bild av hur organisationskulturen har förändrats i och med det förändrade arbetssätt som covid-19 pandemin bidrog med, samt vad som skulle göra att de anställda vill arbeta mer på kontoret. Följderna efter pandemin har skapat det “nya normala”, därigenom är det intressant att se hur det påverkar organisationerna och vad som händer inom dem. LÄS MER
