Det sitter i värderingarna, eller? : En kvalitativ studie om värderingsstyrning inom IT-konsultbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Dagens arbetsliv kännetecknas av kunskapsarbete inom organisationer där medlemmar sammanförs. Under 1980-talet innebar teknikens framsteg att nya former av styrning blev nödvändiga för att kontrollera ett svårövervakat arbete. Inslag av mjuk styrning genom värderingar och organisationskultur blev vanligare. Idag talas det om att arbetet blivit friare trots att både mjuka och hårda styrformer kombineras, möjligtvis är därför organisationers medarbetare mer styrda idag än någonsin. Med värderingsstyrning menas att ledare styr medarbetare utefter organisationens värderingar eller värdegrund. Värderingsstyrning har visat sig ha fördelar för organisationers framgång. Det har visat sig att organisationers värderingar blivit viktiga vid valet av arbetsgivare. Att organisationer framhåller sina värderingar i form av värdeord eller organisationskultur är snarare en regel än undantag. IT-konsultbranschen är beroende av medarbetares kompetens. Det råder hård konkurrens bland organisationer inom IT-konsultmarknaden. IT-konsulter är eftertraktade på grund av sin kompetens och har goda möjligheter att välja arbetsgivare. Intresset för studien är värderingarnas roll inom IT-konsultbranschen samt hur värderingar kontrolleras och upplevs av medarbetare. Studiens resultat analyseras med hjälp av nyinstitutionell teori som förklarar varför organisationer ser ut och agerar som de gör. Teorin bidrar till att analysera varför värderingsstyrning används och dess konsekvenser. Eftersom syftet för studien är att undersöka organisationers ställningstagande samt medarbetares upplevelser används konventionell innehållsanalys av organisationernas policydokument samt semistrukturerade intervjuer med organisationernas medlemmar. Studiens resultat visar på skillnader mellan organisationernas externa och interna kommunikation om värderingar. Det framgår att den främsta kontrollen av organisationernas värderingar sker i rekryteringsprocesser. Resultatet visar att organisationernas medlemmar anser att värderingar är viktigare än kompetens hos kollegor. Aktiviteter som finansieras av organisationerna utgör en stor del av medarbetarnas trivsel, men om det är värderingarna eller aktiviteterna som utgör organisationernas attraktivitet är tvetydigt. Slutligen konstateras att medarbetare inte uppfattar värderingsstyrning som ett kontrollverktyg utan som ett sätt för organisationerna att upplevas som omhändertagande arbetsgivare. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)