Sökning: "Innovation"

Visar resultat 1 - 5 av 5727 uppsatser innehållade ordet Innovation.

  1. 1. The role of networks in a Swedish medium-sized pharmaceutical firm’s internationalization process

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Greta Lyckenblad; Lina Nygren; [2020-02-13]
    Nyckelord :Internationalization; networks; utilizing networks; pharmaceutical firm; medium-sized company; SME;

    Sammanfattning : Today pharmaceuticals are the fifth largest export product in Sweden, whereas SMEs are the motor of innovation within the pharmaceutical industry. Pharmaceutical firms face several challenges, as high product development costs, high entry barriers due to institutional legal frameworks and slow return of investments, during their internationalization. LÄS MER

  2. 2. Organisering kring självkörande fordon i Västsverige

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Georg Hess; William Viklund; [2020-02-13]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att beskriva hur offentlig verksamhet, akademi och industri interagerar kring introduktionen av självkörande fordon i Västsverige. Uppsatsens frågeställningar adresserar hur handlingsnätet kring självkörande fordon i Västsverige växt fram, vilka aktörer som deltar i handlingsnätet, deras drivkrafter samt hur de agerar utifrån identifierade drivkrafter. LÄS MER

  3. 3. Klimatet - Överlevnadsfråga eller varumärkesbyggande? - En kritisk retorikanalys av hur MAX och McDonald’s använder sig av grön marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Julia Skånberg; [2020-02-03]
    Nyckelord :Grön marknadsföring; MAX; McDonald’s; varumärke; CSR;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syftet är att undersöka den gröna marknadsföringens varumärkesbyggande funktion för företag som verkar inom en sektor som ofta kritiseras för negativ inverkan på klimat och miljö.Teori: Retorik, varumärke, Cororate Social Responsibility, legitimering Metod: Kritisk retorikanalysMaterial: Fyra reklamfilmer vardera från MAX respektive McDonald’s SverigeResultat: Klimatfrågan beskrivs inte explicit, istället talar man om sakfrågor relaterade till klimatfrågan. LÄS MER

  4. 4. SUCCESSFUL CHANGE COMMUNICATION IN LARGE ORGANIZATIONS A Qualitative Case Study on a Planned Change in a Swedish County Council

    Master-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Caroline Wiklund; [2020-01-14]
    Nyckelord :Organizational planned change; Change communication; Case study; Swedish county council; Adopt to change; Diffusion of innovations theory DOI ; Thematic analysis;

    Sammanfattning : This qualitative case study explores a planned change project and its current change communication used to mediate change within one of Sweden’s largest county councils. A study on change communication is a relevant contribution to the field of organizational change communication as well as to large-scale organizations. LÄS MER

  5. 5. The role of innovation-driven SMEs in upscaling niche innovations within a regional context: An investigation of SMEs developing new mobility solutions in Västra Götaland County

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :HANI ELZOUMOR; SPIROS STRACHINIS; [2020-01-03]
    Nyckelord :SMEs; Niche Innovations; Multiple-Level Perspective; Transition Pathway; Strategic Niche Management; Electrification; Autonomous Vehicles; Connectivity; Shared Mobility; Västra Götalandsregionen; Västra Götaland County; Sustainability;

    Sammanfattning : MSc in Knowledge-based Entrepreneurship.... LÄS MER