AI inom banker : Befintliga AI implementeringar och etisk problematik inom banker

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Banker lägger historiskt sett mycket fokus på en stabil och säker utveckling av dess verksamhetsprocesser. Den teknologiska utvecklingen i samhället gör att det blir alltmer nödvändigt för banker att utveckla sina system för att möta denna förändring. Artificiell intelligens (AI) är en revolutionerande teknologi som har funnits länge men har en stor potential att förändra olika branscher inklusive banker. AI är algoritmer i form av system och verktyg som är programmerade för att utveckla sig själv med hjälp av stora datamängder. Teknologin kan simulera mänsklig intelligens och utföra uppgifter som traditionellt har krävt mänsklig faktor. Studiens syfte är att undersöka den etiska problematik som kan uppstå i samband med en implementering av AI inom banker. Undersökningen använde sig av en deduktiv forskningsmetod och utgår från teori som utgångspunkt. Studien tillämpar en väl etablerad teori, normativ etik. Studien använder en kvalitativ metod för att samla in relevant data kring ämnet. Insamlingen av empiri gjordes i form av fem semistrukturerade intervjuer samt sekundärdata. Intervjuerna transkriberades enligt en selektiv metod och därefter analyserades enligt tematisk analys. Studien visar att implementeringen av AI varierar mellan olika banker. Vissa banker har endast genomfört enklare Robotic process automation (RPA) system för att effektivisera arbetsflödet. Andra banker befinner sig i en experimentell fas med AI och har ännu inte implementerat det i bred användning. Däremot har banker främst använt AI inom penningtvätt och bedrägeribekämpning. Studien undersökte den etiska problematiken som kan uppstå vid implementeringen av AI inom banker. De primära problemområden studien identifierade relaterade till kundinformation, lagstiftning och 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)