Sökning: "Social partiskhet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Social partiskhet.

  1. 1. Sanningen, hela sanningen, och inget annat än sanningen… eller? : Oärlighet inom rekrytering

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Harak Bedros; Mohammed Ali Abas; William Persson; [2023]
    Nyckelord :Social partiskhet; organisationskultur; etik; oärlighet; rekrytering;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Datum: [2023-05-31] Nivå: Kandidat i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Mohammed Ali Abas         Harak Bedros        William Persson                           (01/09/27)                       (01/04/23)               (01/05/13) Titel: Sanningen, hela sanningen, och inget annat än sanningen… eller? - Oärlighet inom rekrytering Handledare: Magnus Hoppe Nyckelord: Social partiskhet, organisationskultur, etik, oärlighet, rekrytering  Forskningsfråga: Hur påverkar oärliga rekryteringsprocesser organisationer och kan det vara acceptabelt att vara oärlig i rekryteringsprocesser?  Syfte: Syftet med studien är att utforska och få en bredare förståelse för hur oärlighet uppfattas i rekryteringsprocesser och på vilka sätt det påverkar organisationer. Metod: Studien klassas som en fallstudie med strukturerade intervjuer och en enkätundersökning som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  2. 2. Designing and evaluating an algorithm to pick out minority comments online

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elin Liu; [2022]
    Nyckelord :social media; bias; mitigating bias; opinions; sentiment analysis; BERT; accuracy;

    Sammanfattning : Social media and online discussion forums have allowed people to hide behind a veil of anonymity, which has made the platforms feel unsafe for people with a different opinion than the majority. Recent research on robots and bots have found that they are a good option when it comes to inducing cooperation or acting as a conversation partner to encourage critical thinking. LÄS MER

  3. 3. Håller sig kvällstidningarna oberoende trots deras politiska bakgrund? : En kvantitativ innehållsanalys av Aftonbladets respektive Expressens rapportering kring Sveriges politiska partier i samband med riksdagsvalet 2022

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Louise Bringehed; Ebba Persson; [2022]
    Nyckelord :Politik; nyhetsmedier; gestaltning; kvällstidning; Aftonbladet; expressen; objektivitet; partiskhet; valrörelse; sak- spel- och skandalgestaltning;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to analyze how two of Sweden’s largest digital newspapers with different political origins, Aftonbladet, independent Social Democrat, and Expressen, independent Liberal, reported on politics and the various parties (Socialdemokraterna and Liberalerna) in connection with the Swedish parliamentary elections 2022.  The study is important from a democratic perspective so the voters are well informed when they vote, for the opportunity to form their own opinions and perceptions. LÄS MER

  4. 4. Orsak och konsekvenser av hög detaljeringsgrad i detaljplaner

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Kimberly Wennberg; [2021]
    Nyckelord :Level of detail; Detailed plan; Flexible detailed plans; Causes; Consequences; Detaljeringsgrad; Detaljplan; Flexibla detaljplaner; Orsaker; Konsekvenser;

    Sammanfattning : I arbetet studerades vad som kan orsaka hög detaljeringsgrad i detaljplaner. Samt vilka konsekvenser som hög detaljeringsgrad kan resultera i. Litteraturstudien visade att hög detaljeringsgrad sannolikt inte berodde enbart på lagstiftning, utan även på mänskligt beteende och vanor. LÄS MER

  5. 5. Förändrade köpbeslut: Det uppmärksammade beteendet hos konsumenter under pandemin COVID-19 : Det uppmärksammade beteendet hos konsumenter under pandemin COVID-19

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Louise Henriksson; Linnéa Petersson; Veronica My Andersson; [2020]
    Nyckelord :Consumer behavior; purchasing decision; irrationality; hoarding; COVID-19; Konsumentbeteende; köpbeslut; irrationalitet; bunkring; COVID-19;

    Sammanfattning : The focus of this study is marketing and consumer behavior. The research is done within context of the COVID-19 pandemic. The theoretical framework is based on theories about hoarding and irrational purchase decisions. Further on theories from other areas, such as psychology, has been added to gain a more thorough understanding of the subject. LÄS MER