Sökning: "datainsamling av kunddata"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden datainsamling av kunddata.

  1. 1. Personaliserad marknadsföring och integritet : En kombinerad studie kring påverkande faktorer och upplevd integritetsintrång

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Anna Njie; Linnea Azhary; [2022]
    Nyckelord :personalization marketing; personal information; data collecting; customer data; personal integrity; consumer decision process; personaliserad marknadsföring; personlig information; datainsamling; kunddata; personlig integritet; konsumentbeslutsprocessen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom en kombinerad metod undersöka vilka faktorer som påverkar konsumenters beslutsprocesser samt vad konsumenter upplever som inträngande på den personliga integriteten, i kontexten av personaliserad marknadsföring. För att uppnå studiens syfte har ett visst antal konsumenter undersökts genom semistrukturerade intervjuer samt via en enkät. LÄS MER

  2. 2. Organisationers etiska hantering av kunddata: integritet, samtycke, säkerhet, förtroende och ansvar : En kvalitativ studie om hur organisationer tillämpar etiska förhållningssätt vid hantering av kunddata

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Sandra Berg; Sally Stenberg; [2022]
    Nyckelord :Ethical approaches; data collection of customer data; ethical challenges; ethics; data privacy; data collection and ethics; Etiska förhållningssätt; datainsamling av kunddata; etiska utmaningar; ethics; data privacy; data collecting and ethics;

    Sammanfattning : Allt fler organisationer är beroende av kunddata för att kunna leverera sina tjänster. Med den ökade insamlingen av personlig kunddata uppkommer etiska utmaningar för organisationer. Enligt tidigare forskning ställs högre krav på hur organisationer hanterar kunddata idag. LÄS MER

  3. 3. Automagiskt Eller Problematiskt? : En kvalitativ studie om konsumenternas attityder till den insamling och användning av data som utgör automatiserad marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Björn Lundström; [2021]
    Nyckelord :Automatisk marknadsföring; personlig marknadsföring; kunddata; integritet och attityd.;

    Sammanfattning : Den pågående utvecklingen och de tjänster som den digitala tekniken medfört har resulterat i att det nu är än viktigare för företag att kunna leverera relevanta och träffsäkra erbjudanden. För att kunna skapa och leverera ett personligt innehåll på ett effektivt sätt krävs det enorma mängder data. LÄS MER

  4. 4. Prediktiv analys och prediktiva modeller för bättre beslutsfattande : En explorativ studie av företags datainsamlingsprocess, användningsprocess samt de affärsmässiga effekter som uppstår

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Fredrik Erikson; [2017]
    Nyckelord :prediktiv analys; prediktiva modeller; datakvalité; datarengöring; Internet of Things; Business Intelligence; Big Data; affärsmässiga effekter;

    Sammanfattning : Beslutsfattandet är en process som är central i alla företag. För att effektivisera och hantera de enorma datamängder som samlas in hos företag har arbetet med prediktiva modeller och prediktiv analys ökat lavinartat de senaste åren. LÄS MER