Sökning: "skapar genus"
Visar resultat 1 - 5 av 316 uppsatser innehållade orden skapar genus.
1. Nu ska jag leva ett hederligt liv : En tematisk analys utifrån tidigare kriminellas skönlitterära verk
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbeteSammanfattning : I denna studie har fyra biografier/självbiografier producerade av tidigare kriminella tematiskt analyserats. Målet var att ta reda på vilka omständigheter som gör att individer går från kriminalitet till laglydighet. LÄS MER
2. Samlade runt vårt köksbord; i familjegruppchatten - en undersökning om att göra familjeintimitet i en digital värld.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Denna uppsats behandlar intimitet och familjeskapande med digitala verktyg i en globaliserad värld innanför ramen av familjegruppchatten. Syftet är att undersöka gruppchattens funktion, dess konsekvenser och betydelser; hur den påverkar individers välmående och deras band till sin familj i en värld vars traditionella värderingar och normer tenderar att lösas upp och bytas ut mot nya. LÄS MER
3. (O)normala mördare : En textanalys om massmediala framställningar av morddömda kvinnor och män
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionenSammanfattning : Denna studie syftar till att analysera massmedias framställning av kvinnor och män dömda för mord, och med utgångspunkt i genusteori jämföra skildringen av män, kvinnor, femininitet och maskulinitet. Vår analys grundas i den genusteoretiska ansatsen att genus produceras och reproduceras, vilket ständigt förhålls till normativa föreställningar om både femininitet och maskulinitet. LÄS MER
4. Pedagogiskt ledarskap i fritidshem ur ett genusperspektiv.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med vår studie är att identifiera och utforska genusdiskurser i grundlärares beskrivningar av pedagogiskt ledarskap i fritidshem och hur det påverkar verksamhetens utformning. Genom att använda kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer har vi intervjuat fyra kvinnliga och tre manliga grundlärare i fritidshem om hur de beskriver sig själva och andra som pedagogiska ledare utifrån en genusdiskurs. LÄS MER
5. MED OMSORGSFULL PLANERING: En studie om hur könsroller upplevs i hemmets vardagspraktik
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierSammanfattning : Denna uppsats analyserar pars upplevelser av könsroller i hemmet och hur själva utövandet upplevs. Studien bygger på ett etnografisk fältarbete i Göteborg, med syfte att ta del av hur heterosexuella par upplever utövandet av vardagssysslor i hemmet i relation till genus. LÄS MER