Industrimärkets varande - En självklarhet inom svensk lönebildning?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Sammanfattning: Den här uppsatsstudien har genomförts i syfte att studera hur arbetsmarknadens parter ser på industrimärket, dess historia, dess funktion idag och dess framtid. Studien syftar även till att fördjupa kunskapen om lönebildning i allmänhet. Den här studien har genomförts utifrån en kvalitativ ansats genom semistrukturerade intervjuer med respondenter ifrån såväl arbetsgivarorganisation som fackförbund. Åtta respondenter ifrån två arbetsgivarorganisationer samt ifrån tre fackförbund intervjuades. Då respondenternas åsikter ofta inte enbart speglar deras åsikter och ställningstagande, utan även organisationerna som de representerar, kan den här studien ses som ett ”stickprov” på hur en del av arbetsmarknadens parter ställer sig till industrimärket. Resultat visar att stödet överlag är stort för industrimärket, det finns stor uppskattning för den roll som industrimärket spelade för att stabilisera arbetsmarknaden, ekonomin samt lönebildningen på 1990-talet. Vad gäller industrimärkets framtid verkar respondenterna dock i högre grad osäkra. Det går även att konstatera att alternativ till industrimärket börjar att uppstå, bl.a. till följd av en ökad individualisering av arbetsmarknaden och av lönebildningen. Likaså frågetecken till följd av en alltmer globaliserad ekonomi, teknologiska framsteg samt pågående omvärldshändelser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)