Sambandet mellan akademisk self-efficacy, self-handicapping och upplevd stress bland studenter på högskola

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Stress är vanligt förekommande hos studenter. Tidigare forskning har visat att self-efficacy reducerar stress och self-handicapping. Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan akademisk self- efficacy, self-handicapping och upplevd stress samt vilka variabler som förklarar mest variation i upplevd stress. Deltagarna var 156 studerande, varav 24 män, på en högskola i Mellansverige. Deltagarna besvarade en enkät bestående av Perceived Stress Scale (PSS), College Academic Self-efficacy Scale (CASES) samt Self- handicapping Scale (SHS). Resultaten visade att akademisk self- efficacy hade ett negativt samband med stress och self-handicapping. Däremot hade self-handicapping ett positivt samband med stress. En hierarkisk regression visade att både akademisk self-efficacy och self- handicapping förklarade signifikant variation i upplevd stress och att det var akademisk self-efficacy som bidrog mest. Studien bidrar med kunskap om studenternas situation och för framtida forskning skulle det vara intressant att göra interventionsstudier med fokus på att höja akademisk self-efficacy hos studenter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)