Dimensionering av överbyggnader i Nordiska länder

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Författare: Kandiel Zahra; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Olika länder använder sig av olika metoder vid dimensionering av vägöverbyggnader. Denna rapport fokuserar på vilka metoder som används i Nordiska länder, Sverige, Norge och Danmark. Samt vilka ingångsparametrar som behövs för att använda dessa metoder. Dessutom presenteras PMS Objekt (Pavement Management Systems), Indexmetoden och MMOPP (Mathematical Modelling of Pavement Performance). Det svenska programmet PMS Objekt är dimensioneringsverktyg för vägöverbyggnader vid nya byggnationer och även vid underhållning och förstärkning. Programmet är accepterat av trafikverket och används främst i Sverige. Indexmetoden är programmet som använd i Norge den ger tydliga resultat och är väldigt enkel att använda. Den utgår från materialegenskaper, terrass materialtyp, klimat och andra faktorer. I Danmark används MMOPP, Mathematical Modelling of Pavement Performance som dimensioneringsmetoden som delas in i tre olika nivåer Katalog dimensionering, AnalytiskEmpirisk dimensionering och dimensionering genom Simulering och optimering Rapporten syftar till att undersöka dessa metoder och se vilka för- och nackdelar de har. Samt att ge läsaren en ökad förståelse för hanteringen av dimensioneringsmetoderna av vägöverbyggnader som används i Sverige, Norge och Danmark. PMS Objekt metoden hjälper till att få lagertjocklekar som utdata. Tjocklekar till alla olika lager som finns i en vägöverbyggnad. Medan indexmetoden är en metod för att beräkna bärighet, Emodul hos olika material. MMOPP- metoden används för att bestämma E-modul, livslängden i år och respons värde samt det tillåtna respons värdet. Studien som helhet visar att Sverige, Norge och Danmark använder sig av olika metoder men beaktar nästan samma faktorer som kan påverka vägkonstruktionen. För att studien ska kunna genomföras har utgångspunkten tagits i en litteraturstudie av rapporter, tidigare utfärda examensarbete och datainsamling från olika hemsidor så som Trafikverket, norska vägverket och danska vägverket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)