Uppföljning av lokförare på SJ och Green Cargo i Region Västra Sverige, med beviljad dispens från hälsoföreskrifterna, avseende ev. olyckor eller olyckstillbud

Detta är en L3-uppsats från

Författare: Bo Kuylenstierna; [2007]

Nyckelord: Företagsläkare; Projektrapport;

Sammanfattning: Järnvägstrafiken i Sverige drivs idag huvudsakligen av SJ (Statens Järnvägar), som ansvarar för persontrafik och GreenCargo, som ansvarar för godstrafiken. Banverket ansvarar för säkerhetsuppföljning av den spårbundna trafiken i Sverige. Avsevärda tekniska förbättringar har lett till betydande ökad säkerhet sista 15 åren. Lok-/tågförare arbetar under särskilda medicinska säkerhetskrav, reglerade enligt järnvägslagen (2004:19) och i Järnvägsinspektionens föreskrifter( BV-FS 2004:4). Dispens från vissa av dessa säkerhetskrav kan emellertid beviljas vid en del handikapp eller sjukdomar. Företagshälsovården har en del av ansvaret för uppföljningar och bedömningar i detta sammanhang. Flera publicerade studier av säkerhetsrutiner och av lok-/tågförare som drabbats av olyckor har gjorts, men sannolikt ingen publicerad kvalitativ undersökning av dispensförfarandet i Sverige. Huvudsyftet med denna uppföljning var att se om gruppen lok-/tågförare med godkänd dispens från hälsokraven för säkerhetstjänst, var mer drabbade av olyckor eller olyckstillbud än en normalgrupp lokförare. Alla lokförare i ålder 50-65 år på SJ resp. GreenCargo i Region Västra Sverige följdes i efterhand via journalanteckningar i 3 år under perioden 2000-2005. Samtliga förare som drabbats av olycka eller olyckstillbud (Händelse) hade genomgått ”debriefing” och ny säkerhetsundersökning hos företagsläkare innan de ev. hade fått återgå i tjänst. Statistik insamlades från Järnvägsstyrelsens dispensregister och ur journalhandlingar på Previa företagshälsovård. Klassificering och definition av händelser och typ av händelser gjordes efter Banverkets handbok (BHV 006). I dispensgruppen på 32 personer inträffade 8 händelser fördelade på 5 personer (relativ frekvens proportionerlig - rfp 5/32=0,16). Av händelserna var 5 självmord och 3 olyckstillbud ”nära påkörning av person”. Bland de 121 förarna i kontrollgruppen, inträffade 20 händelser fördelade på 15 personer rfp 15/121= 0,12. Av händelserna var 18 olyckor och 2 olyckstillbud. Av olyckorna var 8 självmord, 4 personpåkörningar, 6 kollisioner. Slutsats: Denna uppföljning ger inga säkra belägg för att lok-/tågförare med dispens ifrån de medicinska hälsokraven för säkerhetstjänstgöring är mer drabbade av olyckor eller olyckstillbud än friska förare i en kontrollgrupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)