Vad innebär yrkesrollen butikssäljare inom mode och klädbutiker? : Spelar butiksäljare en roll på sin arbetsplats? Hur påverkar rollen interaktion med kunder och kollegor? Är rollen en del av ett skådespeleri med ett färdigskrivet manus?

Detta är en Kandidat-uppsats från Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Vi har i denna uppsats haft som syfte att studera butikssäljare och hur de agerar i sin yrkesroll. Fokus i denna uppsats ligger på hur butikssäljarna själva upplever sin yrkesroll och de uppgifter som följer med den. Då vi har utfört denna studie utifrån en deduktiv ansats har vi använt oss av Erving Goffmans rollteorier som teoretiska antaganden. Studien har utförts utifrån en kvalitativ ansats och vi har till denna undersökning gjort ett strategiskt urval om sex informanter som alla jobbar i olika butiker. Dessa informanter har vi sedan utfört kvalitativa intervjuer med. Materialet har sedan kodats i ett antal meningskategorier för att lättare kunna analyseras. De stora kategorierna om kodades var roll, fasad, arbetsmarknad och interaktion, under dessa konstruerades sedan ytterligare underkategorier. Vi har även i denna studie utfört deltagande observationer för att se om vi kunde identifiera det som våra informanter berättade för oss och få en djupare förståelse för vad yrkesrollen innebär. Resultatet i studien har sedan visat att rollintagande sker till viss del i butikerna då butikssäljarna anpassar sitt agerande efter kunden men att detta rollintagande anses vara en del av dem själva och en självklarhet då man som butikssäljare förväntas uppträda på ett visst sätt inför kunden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)