”Allting handlar ju om förståelse liksom, viljan till förståelse” – Hur jordbrukare upplever relationen till sina kunder inom restaurangbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

Sammanfattning: Hållbara konsumtionstrender är idag en omtalad diskurs som riktar fokus på hur livsmedel produceras och kommuniceras från jord till bord. Efterfrågan på hållbara råvaror har ökat i Sverige, inte minst inom restaurangverksamheter. Syftet med studien är att belysa de ofta förbisedda sociala faktorerna som präglar jordbrukares och restaurangers relationer för att skapa en djupare förståelse av hur samverkan mellan producent och konsument upplevs av jordbrukarna själva. Metodologiskt används intervjuer med jordbrukare som levererar livsmedel till restauranger samt deltagande observation på gårdarna där jordbrukarna arbetar. Det teoretiska ramverket grundar sig i tidigare etnografisk forskning kring ämnet och genomsyras av analytiska begrepp som ”social embeddedness”, ”relationell materialitet” och ”kommunikationsbunden tillit”. Med dessa begrepp vävs jordbrukares och restaurangers relation samman med ekonomiska, ekologiska och materiella faktorer. Studien synliggör även jordbrukares meningsskapande kring hållbarhet som ställs i kontrast till den större industriella livsmedelsmarknadens principer. Studien ökar således insikten kring hur sociala och relationella faktorer präglar det alternativa livsmedelssystemet och belyser jordbrukares mål och visioner kring hållbara livsmedelsprocesser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)