Trender bland Sydveds leverantörers efterfrågan av skogliga tjänster

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/School for Forest Management

Författare: Göran Mathiasson; [2022]

Nyckelord: service; digitalisera; enkätundersökning;

Sammanfattning: För ett skogsbolag med kontexten virkesköpande bolag utan industrier och egen skog, är virkesköp grundläggande för hela verksamheten. Sydved har en sådan kontext, med en försörjning som i huvudsak kommer från lokala köp från privata leverantörer. Det medför att försörjningen är starkt beroende av de privata leverantörerna, vilket i sin tur medför att en god och långsiktig relation eftersträvas med dessa. För att bibehålla befintliga leverantörer, har denna rapport syftet att undersöka vilka tjänster som efterfrågas och vart tjänsterna ska kunna nås. Målet är att ta fram trender bland leverantörernas efterfrågan av skoglig service, för att kunna utveckla ett så komplett serviceföretag som möjligt. En enkätundersökning skickades till 361 slumpmässigt utvalda leverantörer som levererat virke till Sydved under det senaste året. Denna enkät erhöll en svarsfrekvens på 4,4 procent. För ytterligare underlag att dra slutsatser av till undersökningen genomfördes djupintervjuer med sju personer som besvarat enkäten. I undersökningen konstaterades att god relation mellan inköpare och leverantör är den viktigaste faktorn till att Sydved anlitas. En relation mellan parterna som bygger på förtroende leder till långvariga relationer. Det som möjliggör och bygger upp kontakten är huvudsakligen fysiska möten, vilka leverantörerna värderar mycket högt och är därför tjänster som är fördelaktiga att lägga resurser på. Det som behöver utvecklas är snabb information till leverantörerna för att ge dem insikt i företagets verksamhet, vilket erfordras för att leverantörerna ska känna trygghet och hålla en långsiktig relation med skogsbolaget. Somliga tjänster skulle huvudsakligen kunna erbjudas digitalt för att bidra till tidsbesparingar och ökad produktivitet. Vinningen av resurser med digitalisering ger möjlighet till omfördelning av resurser, som då bör läggas på tjänster där leverantörerna i första hand önskar genomföra fysiska möten. De tjänster som det finns potential att satsa digitalt på är enligt denna studie: kostnadsinformation, prislistor och planrelaterade tjänster. Nya tjänster som efterfrågas är utbildningsmaterial för den självverksamme skogsägaren i form av webb-placerade informationsfilmer. Positiv respons ges även på en möjlig funktion att simulera koldioxidbindning i skogsbruksplanen och programmet ”Min skog” (Sydveds egen programvara). Framöver finns det utrymme för vidare studier att följa upp resultaten av eventuellt genomförda förändringar i skogsservicearbetet och därmed bekräfta eller avfärda om de förväntade effekterna från denna rapport uppnåtts.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)