Alternativ kommunikation i förskolan : En enkätstudie om hur pedagoger rapporterar om hur de arbetar med alternativa kommunikationssätt i förskolan

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Författare: Martina Holm; Frida Buskqvist; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet var att undersöka hur pedagoger rapporterar om hur de arbetar medalternativ kommunikation i förskolan. Syftet besvaras genom frågeställningarna:vilka alternativa kommunikationssätt angav respondenterna var dominerande iförskolan, och hur motiverade de varför de använder sig av alternativkommunikation. Den teoretiska utgångspunkten var baserad på Vygotskijssociokulturella teori och hans samspelsteori som betonar att individen lär genomolika sätt att kommunicera med varandra och inte bara verbalt. Studien var bådekvalitativ och kvantitativ med både slutna och öppna frågor som samlades ingenom en webbenkät. I studien deltog 111 pedagoger och det är utifrån derassvar studien grundas. I resultaten framgick att det är många pedagoger somrapporterar att de använder sig av alternativ kommunikation i förskolan ochfrämst rapporterar de att de använder sig av kroppsspråk, tecken som stöd ochbildstöd. Det framgick även i resultatet att pedagogerna önskar mer fortbildninginom alternativ kommunikation, då de flesta anser att det gynnarspråkutvecklingen och blir mer tydligt för barnen och då blir barnen merdelaktiga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)