Utomhuspedagogik – varför eller varför inte?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Studiens syfte är att ta reda på hur arbetet med utomhuspedagogik ser ut i svenska fritidshem och vilka förutsättningar som krävs för att kunna arbeta med det. Vi har formulerat tre olika frågeställningar utifrån syftet. Frågeställningarna har vi sedan utgått från när vi genomfört studien. Studiens data har samlats in genom intervjuer och observation. Det har utförts semistrukturella intervjuer med utbildade lärare i fritidshem på sex olika skolor. Skolorna tillhör samma kommun och har olika inriktningar. Studiens resultat visar att de faktorer som påverkar arbetet med utomhuspedagogik främst är det dubbla uppdraget, stöd från rektorer samt tidigare erfarenheter. Vi har kommit fram till det resultatet då de lärare i fritidshem som arbetar med utomhuspedagogik avstår från det dubbla uppdraget, har stöd från rektorer och har tidigare erfarenhet. Det finns även fler slutsatser om vad som påverkar arbetet med utomhuspedagogik som vi kommit fram till i vår studie.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)