Hitman vs. Hitman : En adaptionsanalys av spelserie och film

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för språk och litteratur, SOL

Författare: Henrik Jerkdal; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstract Uppsatsen handlar om tv-spelen Hitman: Blood Money (2006) och Hitman: Absolution (2012) samt dess adaptionsförhållanden till filmtolkningen Hitman (2007). Spelen är utvecklade av det danska spelföretaget IO Interactive och filmen är regisserad av den franska regissören Xavier Gens. Analysen är baserad på åtta teoretiska texter varav en text handlar om tv-spel och dess förhållande till film, fyra texter om adaption (varav två närmare går in på auteurteorier), en text om våld, en text om skräck och slutligen en text om genreteori. Uppsatsen tar upp problematiken i adaptionsprocessen med fokus på överföring från spel till film och sedan vice versa. Den tar också upp tre fördjupningsämnen som är anpassade till spelen och filmen samt ett mindre fördjupningsämne om vem som har rätt till att kalla sig auteur. Dessa tre primära fördjupningsämnen är skräck, våld och genre. Uppsatsen är uppdelad så att den består av en inledning där mål, syfte, metod, teori och tillvägagångssätt tas upp samt tre större kapitel där själva analysen äger rum. Uppsatsens fokus ligger på det första spelet (Blood Money) och filmen, då det andra spelet (Absolution) inte är en direkt tolkning av något tidigare verk och har ingen egentlig förlaga. Analysens slutsats är att spel är ett mindre utforskat audiovisuellt medium som fortfarande behöver studeras för att i sin tur kunna skiljas från de normer som satts på grund av film och teater inom mediet. I slutsatsen tas det också upp att spel behöver de rätta verktyg för att kunna kategoriseras ordentligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)