Skonsamt från trakt till bilväg : en analys av potentialen hos ett digitalt planeringsverktyg i syfte att minska risken för körskador

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Sammanfattning: Dagens skogsbruk har höga krav på sig, både i termer av att leverera råvara på ett kostnadseffektivt sätt och i att ta hänsyn till omkringliggande miljö. Skogsbruket bedrivs i regel med stora maskiner som hanterar tunga laster med virke och detta gör att man riskerar körskador. Det finns många anledningar till att undvika körskador, både ekologiska-, ekonomiska- och sociala värden kan påverkas negativt. Det finns flera olika sätt att minska risken för körskador, varav ett är att förlägga de mest frekvent använda körstråken till mark där risken är så låg som möjligt. Dessa körstråk förväntas vara både kostnadseffektiva och samtidigt förlagda till bärig mark där risken för körskador är så låg som möjligt. Timbertrail är ett verktyg som har utvecklats i syfte att, genom användning av bakgrundsdata, optimera körstråken efter dessa krav. Genom att jämföra förslag på körstråk från Timbertrail med körstråk från redan utförda avverkningar kunde verktygets förmåga att minska risken för körskador analyseras. Körstråken jämfördes genom GIS-analyser med markfuktighetskartor som underlag. Resultatet visar på att Timbertrail ger förslag som sänker risken för körskador med, i genomsnitt, 4,5% och den statistiska analysen visar på en signifikant skillnad. Samtidigt visar analysen att Timbertrail förlänger körstråken med i genomsnitt 1,5%. Analysen visar att Timbertrail som planeringsverktyg har potential att minska risken för körskador genom att förlägga körstråk till bärig mark. Innan verktyget appliceras i en operativ verksamhet behöver verktyget dock analyseras ur fler aspekter, exempelvis möjligheten att använda det i prissättningen av drivningsåtgärder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)