Det sitter i väggarna. En kvalitativ studie om gymnasieelevers konstruktioner av körsång ur ett genusperspektiv.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Maja Lindgren; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta är en kvalitativ studie som är genomförd genom tre fokusgruppsamtal med totalt tretton gymnasieelever på det estetiska programmet. Syftet med studien är att, utifrån ett genusperspektiv, synliggöra och problematisera hur gymnasieelever konstruerar sina erfarenheter av körsång, för att vidare kunna bidra till ökad kunskap om hur inkluderande undervisning inom körsång kan utformas. Det teoretiska ramverket för denna studie består av genusteoretiska perspektiv som grundas i en socialkonstruktionistisk teori. I resultatet framkommer mönster som bekräftar tidigare forskning. Resultatet visar hur kön konstrueras i körsång i relation till ett flertal olika aspekter. Det går utifrån samtliga deltagare att förstå att körsång genomsyras av en heteronormativitet som reproducerar normativa könsmönster där pojkar och flickor tilldelas och antar genuspositioner som socialt förkroppsligar könskodade beteenden. Flickor förväntas ofta konstruera sig som duktiga och ansvarstagande, medan pojkar ofta konstruerar ett heteronormativt motstånd mot de feminint kodade egenskaperna som premieras i körsång. Det kan alltså förstås som att elever konstruerar kön i körsångsundervisning genom att förhålla sig till dels traditionella körsångsideal, dels de heteronormativa genusordningarna i körsång och dels genusrelaterade förväntningar från lärare och elever. Det tolkas som att eleverna försöker ”göra” kön på ”rätt” sätt utifrån dessa aspekter. I diskussionen lyfts frånvaron av ”det tredje könet” i studien, i körsångsforskning och i genusforskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)