Framtagning av en konceptuell kostnadsmodell för sökmotoroptimerade webbapplikationer : Ett förslag på kostnadsmodell som beskriver uppkomna kostnader utifrån centrala aktiviteter

Detta är en M1-uppsats från KTH/Hälsoinformatik och logistik

Sammanfattning: Den digitala utvecklingen har förändrat sättet människor kommunicerar och lever sina liv. Idag är det möjligt att boka ett möte, beställa mat eller köpa en resa online. Den moderna människans konsumtionsvanor gör det livsviktigt för företag att etablera en digital närvaro. Som ett resultat av detta väljer allt fler företag att utveckla nya webbapplikationer för att sälja och marknadsföra sina produkter. För att synas finns det idag många olika marknadsföringsstrategier men under de senaste åren har det visat sig vara populärt att använda sig av sökmotorer. Sökmotormarknadsföring kan utföras med hjälp av sökmotoroptimering (SEO) och sökmotorannonsering. Båda metoderna behandlar olika områden som gör att en webbsida syns bland sökresultaten på sökmotorer såsom Google, Yahoo och Bing. Som ett resultat har det blivit vanligt att dessa två metoder används i symbios med varandra för att skapa ett konstant inflöde av användare. Att räkna ut priset för sökmotorannonsering är enkelt eftersom webbägaren betalar ett pris för varje annonsklick. Att räkna ut priset för SEO är något mer komplicerat eftersom kostnaden beror på vilket optimeringsarbete som utförs. Problemet är att det inte finns en känd kostnadsmodell som presenterar uppkomna kostnader vid framtagning och underhåll av en sökmotoroptimerad webbapplikation. Denna rapport syftar därför till att ta fram och presentera en konceptuell kostnadsmodell som ökar förståelsen för uppkomna kostnader vid centrala aktiviteter. Rapportens mål är däremot att ta fram en modell som kan användas av företag, organisationer, forskargrupper och individer för att identifiera och kategorisera uppkomna kostnader vid skapande och underhåll av en sökmotoroptimerad webbapplikation. Framtagandet av den konceptuella kostnadsmodellen genomfördes via en kvalitativ studie vilket innebär att studiens resultat bygger på observationer, upplevelser och sinnesintryck. Insamling av data gjordes med hjälp av en utforskningsmodell som består av två forskningskriterier. Arbetet inleddes med att utforska (1) centrala aktiviteter som påverkar kostnaden och därefter studerades (2) initiala och löpande kostnader. En fallstudie och fyra stycken intervjuer har använts som rapportens forskningsinstrument. De data som samlats in har analyserats med en tematisk analys där samband och olikheter identifieras. Utifrån upptäckterna i analysen skapades sedan en primär kostnadsmodell. Den primära kostnadsmodellen utvärderades med hjälp av arbetets utvärderingsmodell som präglades av tre forskningskriterier. Utvärderingen gjordes med en av intervjupersonerna och fokus låg på att studera hur bra modellen speglar verkligheten. Under intervjun utvärderades modellens övergripande (1) struktur, (2) aktiviteter och (3) kostnadsslag. Resultatet från utvärderingen resulterades sedan i en slutgiltig kostnadsmodell vid namn SEOCM (Search Engine Optimization Cost Model). Modellen tar och beskriver centrala aktiviteter som påverkar tillverkningskostnader och underhållskostnader för en sökmotoroptimerad webbapplikation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)