Barn i behov av särskilt stöd : Specialpedagogik - inkludering

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Författare: Sandra Andreasson; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning:

Abstrakt

Dagens skola har fått mycket kritik för att allt fler elever inte når upp till skolans

kunskapskrav. Skolans misslyckade är störst bland elever med olika typer av

svårigheter. Inkluderingsbegreppet belyser alla elevers rätt till en likvärdig skola

där alla skall känna delaktighet och gemenskap. Specialpedagogiken som sådan

beskrivs som något som uppkommer när den ordinarie pedagogiken inte räcker

till. Studien beskriver aktuella specialpedagogiska teorier genom en

litteraturöversikt. Nilholms tre perspektiv, det kompensatoriska, kritiska och

dilemmaperspektivet kommer att belysas och ligger till grund för analysen av de

observationer och intervjuer som är det empiriska materialet. Arbetet är en

fältstudie vars syfte är att belysa hur två elever upplever sin vardag i skolan

genom intervjuer och observationer. Syftet med studien är att ta reda på

betydelsen av inkludering för alla elever, vilka är fördelarna/nackdelar? Läraren

i klassen intervjuas för att se vad hennes tankar om arbetet med barn i behov av

särskilt stöd och hur hon arbetar för att skapa inkludering. Resultatet visade att

inkludering främjar barns delaktighet och gemenskap. De största anledningarna

till att elever exkluderas är rädslan för att elever med svårigheter inte kommer nå

upp till kunskapskraven.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)