Rätten till utbildning - alla barns rättighet? En rättsteoretisk undersökning om utsatta minderåriga EU-medborgares rätt till utbildning i Sverige.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

Författare: Sara Lindenhall; [2016-02-24]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Genom EU:s fria rörlighet har ett ökat antal människor, både vuxna och barn, som lever i fattigdom och utsatthet sökt sig till Sverige i hopp om ett bättre liv. I praktiken ges olika stöd till dessa utsatta EU-medborgare beroende på vilken kommun de befinner sig i. Uppsatsens syfte är att undersöka om de utsatta minderåriga EU-medborgarna, som saknar förlängd uppehållsrätt, har rätt till utbildning i Sverige. Rätten till utbildning proklameras ofta som en grundläggande rättighet och sägs vara en väg upp ur fattigdom. Trots detta är det inte en självklarhet att erbjuda skolgång för de aktuella barnen, de flesta nekas utbildning i Sverige. I uppsatsen undersöks hur rättighets- och medborgarskapsbegreppet står i relation till varandra, främst utifrån ett rättsteoretiskt perspektiv. Uppsatsen undersöker också huruvida den nationella lagstiftningen står i överensstämmelse med internationella och europeiska överenskommelser som Sverige har ratificerat och som ger uttryck för en rätt till utbildning. Har Sverige ett ansvar att tillgodose de utsatta minderåriga EU-medborgarna rätt till utbildning?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)