Medbestämmandets roll i beslutsprocessen på en svensk högskola

Detta är en Kandidat-uppsats från Sociologiska institutionen

Författare: Lisa Gäll; [2013]

Nyckelord: Regler; medlemmar; övervakning; sanktioner och hierarki.;

Sammanfattning: Sammanfattning Studiens syfte är att förstå och förklara hur 11§ MBL, dvs. hur den primära förhandlingsskyldigheten fungerar på en svensk högskola. Studiens teori bygger på fem element som är grundlägganda byggstenar för att betraktas som en formell organisation, vilka är; regler, medlemmar, övervakning, sanktioner och hierarki. Följande element har applicerats på en organisations medbestämmandeförhandlingar, i syfte att skapar en fördjupad förståelse av fenomenet medbestämmande -förhandlingens tillämningsområde.Den metod som jag använt mig av är den fenomenologiska ansatsen, för att skapa en vardagsförståelse av de handlingar och sociala processer som informanterna präglas av. Detta görs genom att försöka förstå och beskriva informanternas upplevelse av medbestämmandeförhandlingar i den aktuella organisationen. Det insamlade empiriska materialet baseras på semistrukturerade kvalitativa intervjuer med personalchef och biträdande personalchef på den undersökta organisationen, för att få deras syn på lagrummets tillämpning. Jag har även genomfört två deltagande observationer, då jag deltagit under organisationens medbestämmandeförhandlingar. Utifrån mitt syfte har jag åskådliggört problemområdet genom frågeställningar som jag applicerat på den aktuella organisationen. Dessa upplevelser av fenomenet har slutligen lett fram till en analys. Under arbetets gång har jag hela tiden undersökt utifrån arbetsgivarens perspektiv, vilket har gjort att arbetet är en direkt avspegling av arbetsgivarens syn på medbestämmandeförhandlingens tillämpningsområde.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)