Svenska modeföretags internationalisering : Påverkas varumärket och företagets image?

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Jenny Sjöblom; Andreas Kärrfelt; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Tidigare har det framförallt varit företag som IKEA, Ericsson och Volvo som expanderat utomlands och branscher såsom musik, telekommunikation och skogsindustri som stått för exporten men idag väljer även många svenska modeföretag att expandera sin verksamhet utomlands. När ett företag etablerar sig på andra marknader ställs det inför andra förutsättningar, exempelvis; kulturella olikheter, skilda konsumtionsmönster och preferenser. Därmed tvingas företagen att ta ställning till i vilken utsträckning de skall anpassa sin marknadsföring efter varje lands specifika villkor. Syftet med undersökningen har varit att undersöka hur och varför svenska modeföretag expanderar internationellt, och vidare hur det i så fall påverkar deras image och identitet. Vi har funnit att företagen tillämpar samma strategier som i Sverige även på marknader som skiljer sig från den svenska. Företagens kundgrupper återfinns på många marknader vilket talar för att samma marknadsföring är tillämpbar. Varumärkena och de värden de förmedlar är ett starkt konkurrensmedel eftersom dessa gör företagen unika, därmed bör de inte heller förändras. För att bevara värdena är det nödvändigt att företagen eftersträvar att bibehålla kontrollen över hur varumärket exponeras på de olika marknaderna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)