Hur ett gångstråk kan bli mer promenadvänligt : En studie gjord i centrala Sandviken

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad

Författare: Anna Svanerud; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bilens bekväma och effektiva fördelar har gjort att den har blivit väldigt populär som färdmedel. Bilanvändningen har dock gett konsekvenser för både den ekologiska hållbarheten och den sociala hållbarheten. Bilanvändandet leder till att människor rör sig mindre, samt utsläpp av farliga partiklar, som leder till negativa effekter på vår hälsa. Idag är många städer utformade för bilister och inte lika mycket för gående och cyklister.   För att minska bilanvändandet är det viktigt att planera städer utifrån gående och cyklister. Gångbarhet är därför ett viktigt begrepp för att minska bilanvändningen. Många samhällsplanerare använder sig idag av skapandet av promenadvänliga platser för att förbättra städers gångbarhet. En promenadvänlig stad har effektiva gångvägar, mixad markanvändning, känsla av trygghet och upplevelserika gångstråk.  Denna studie utgår ifrån fyra kriterier (Trafiksäkerhet, tillgänglighet, trygghet och attraktivitet).   Studien genomfördes i centrala Sandviken på ett utvalt stråk från bostadsområdet Norrsätra till Sandvikens centrum. De metoder som valts för studien är, fältobservation, digital trygghetsvandring och en intervju med en trafikplanerare i Sandvikens kommun. Detta analyserades för att se vad som behövdes förbättras. Analysen visade att stråket har brister i alla fyra kriterier. Förslag på hur stråket kan förbättras utifrån dessa fyra kriterier gjordes. För att förbättra trafiksäkerheten på stråket gavs främst förslagen att sänka hastigheter för biltrafiken vid korsningspunkter samt tillsätta farthinder då hastigheterna var för höga. Tillgänglighet förbättrades främst genom att tillsätta tydligare skyltning vid korsningspunkterna eftersom observationen visade att det skedde missförstånd i mellan gång- och biltrafik. Förslag till tryggheten på stråket handlade främst om förbättrad belysning eftersom detta var den största faktorn till varför deltagarna från trygghetsvandringen inte valde att gå på vissa platser under kvällstid. Förslag som gavs för att främja attraktiviteten på stråket var att tillsätta grönska och möblering på platser som upplevdes som tomma och tråkiga enligt deltagarna.  Ett av förslagen på stråket gavs som ett gestaltningsförslag. Förslaget utformades i fokus på att stärka tryggheten och attraktiviteten på platsen genom att placera en serviceverksamhet som kan ge mer liv och rörelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)