Camilla Läckberg - En stjärnförfattares varumärkesstrategi och självframställning

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

Sammanfattning: Uppsatsen utgår ifrån Camilla Läckbergs författarskap och syftet är att undersöka hur hennes strategier ser ut för att marknadsföra sig och stärka sitt varumärke idag. För att undersöka detta har jag först och främst valt att studera hennes två kokböcker och två barnböcker. Jag studerar också hennes närvaro i sociala medier för att undersöka vad hon delar med sig av i realtid. Detta kompletteras med tidningsartiklar som på något sätt berör henne som varumärke. Jag analyserar texter och bilder i förhållande till de teoretiska perspektiv jag har valt. Dessa är litterära celebriteteter, teori om varumärken, social marknadsföring och corporate storytelling. Mina huvudsakliga resultat är att Camilla Läckbergs varumärke har förändrats. Deckarförfattaren har allt mer utvecklats till att bli en affärskvinna med fler verksamheter och ett annorlunda fokus. Läckberg använder sina barn- och kokböcker i sin självframställning och reproducerar sig själv och sitt varumärke genom dessa. Det är ett varumärke med fokus på det privata livet (inklusive familjen) och Fjällbacka, snarare än författarskapet i sig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)