Rörelse i fritidshemsverksamheten : En kvalitativ intervjustudie om fritidslärares förhållningssätt till rörelse i fritidshem

Detta är en M1-uppsats från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att ta reda på lärares förhållningssätt till rörelse i fritidshem. Den forskningsfråga som studien utgår från är: hur arbetar lärare i fritidshem för att påverka rörelsen i fritidshemmet? Denna studie använder sig av en kvalitativ forskningsmetod och intervjuformen som används är semi-strukturerade intervjuer. Resultatet arbetades fram med hjälp av tematisk analysmetod där vi fann kategorier till framställningen av resultatet. Rörelse är en stor och viktig del av elevernas liv och det framgår i forskning hur viktigt det är att främja deras rörelsevanor. Alla respondenter som medverkat i denna studie är överens om att rörelse är en viktig del av elevernas vardag. De använder sig av olika arbetssätt för att påverka rörelsen på deras fritidshem. I resultatet framgår det att miljön har betydelse för hur mycket rörelse som erbjuds. Uppmuntran till rörelse och hur respondenterna ser på det obligatoriska kontra frivilliga medverkandet i rörelseaktiviteter framgår även i resultatet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)