Oförutsedda kostnader som uppstår vid internationell outsourcing av ekonomi och IT-tjänster för multinationella företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Studiens syfte är att identifiera och belysa faktorer som kan ligga till grund för oförutsedda kostnader för svenska multinationella företag som internationellt outsourcar IT och/eller ekonomitjänster. Internationell outsourcing av IT- och ekonomitjänster är bland svenska multinationella företag vanligt förekommande sedan ett antal år tillbaka. Utfallet vid outsourcing har blivit bättre med åren, men det finns fall där den förväntade avkastningen inte uppnås. Studien argumenterar runt bristande relationer och bristande kontraktsskrivning som två grunder till att oförutsedda kostnader genereras vid internationell outsourcing av IT- och ekonomitjänster. Förtroende, samarbete, engagemang och kommunikationskvalité är relationsbeståndsdelarna studien tar i beaktande. Upprättande av kontrakt samt underhåll av kontrakt är kontraktsaspekterna studien tar i beaktande. Intervjuer ligger till grund för datainsamlingen där fem intervjuer ägt rum med respondenter från fem olika företag. Respondenterna har erfarenhet av internationell outsourcing av IT- och/eller ekonomitjänster. I studiens fem specifika fall visar resultaten och analysen att både bristande kontraktsskrivning och bristande relationer uppfattas vara grund till att oförutsedda kostnader genererats. Exempel som visas i studien är att bristande kommunikationskvalité leder till tolkningsproblem som genererar merarbete och därmed oförutsedda kostnader. Även påvisas att när för lite tid ges vid upprättande av kontrakt, leder detta till otydlig målbild mellan parterna vilket påverkar kvalitén och därmed kostnadsbilden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)