Framtagning av laboration kring kabelfelsmätning

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Avdelningen för data-, elektro- och lantmäteriteknik

Sammanfattning: Att hitta fel, att kunna lokalisera och identifiera kablar i mark är en aktuell fråga då allt mer friledning ersätts med markförlagd kabel. Att snabbt lokalisera och reparera ett fel sparar pengar för energibolagen och minskar den tid kunderna är utan elförsörjning. Dagens skyddsutrustning har integrerade fellokalisering inbyggd, detta ger dock endast en ungefärlig bild av var fel finns. Mer exakt lokalisering sker med en förlokalisering, nu förtiden används pulsekometoden. En puls skickas ut på den skadade ledaren och en oskadad ledare, pulsen reflekteras i felstället och i kabelendan. Tiden från det pulserna lämnar pulsgeneratorn tills de återvänder jämförs. Detta ger avståndet till felet i meter. Där efter så används en av två efterlokaliseringsmetoder. Stötspänningsaggregat med en markmikrofon, aggregatet genererar ett överslag i felstället, urladdningen kan lokaliseras med hjälp av markmikrofonen. Andra metoden är tongenerator och en sökstav. Tongeneratorn skickar ut en högfrekvent puls på den trasiga ledaren, detta genererar ett magnetfält som kan följas med hjälp av sökstaven. När signalen försvinner så har felet lokaliserats. Kursen Elförfattning och Elinstallation (ELI 200) på Högskolan Väst saknar ett praktiskt övningstillfälle för kabellokalisering, kabelfelsökning och kabelidentifiering. Uppgiften var att ta fram en laboration, där en eller flera mätningar utförs på olika kablar i mark. Laborationen skall ingå som ett obligatoriskt moment i kursen. Målet var att laborationen skulle återspegla en verklig kabellokalisering och en kabelidentifiering. Geografiskt kommer laborationen att utföras på Magnus Åbergsgymnasiets laborationsområde i Trollhättan. Metoder att genomföra examenarbetet bestod av faktainsamling via litteratur och rapporter. Laborationsplatsen var redan förutbestämd. Kontakt med personal ifrån Magnus Åbergsgymnasiet etablerades, laborationen utformades och testades av gruppen samt oberoende part för att upptäcka eventuella brister och för att se att instruktionerna var tydliga. Ett facit med svar och referensvärden utformades och förslag på lärarhandledning skapades. På grund av begränsad tillgång av mätinstrument och av praktisk anledning begränsades laborationen till ett moment med kabellokalisering med hjälp av söksond och ett moment med kabelidentifiering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)